måndag 26 mars 2018

Yrsel och illamående

Åkte hem från jobbet imorse på grund av huvudvärk, yrsel, kraftigt illamående och orolig mage. Har känts skitlustigt i kroppen hela dagen.

Har plöjt dokumentärer på SVT Play under dagen blandat med halvslumrande. Jag vet att jag ligger lågt i blodtryck (105/60) och lågt i järn (114 och 5 i ferritin) så förmodligen är det orsaken till detta.
Var ytterst nära att svimma på jobbet för 1-2 veckor sedan. Stod upp för länge och var "fast i min position" när jag assisterade en SSK vid en undersökning på jobbet. Blev rejält yr, benen började dega ihop, blodsmak i munnen, hörseln försvann mer och mer så jag fick ta mig ur rummet för att inte dimpa ihop framför patienten. Typ kröp ut från rummet där en kollega mötte upp mig och beordrade starkt "SITT NER KVINNA!" medan nästa kollega kom med stark saft och kex och en annan med blött papper till pannan. En läkare undrade om de skulle bära över mig till en bår.
Men fy så otäckt! Någon fattade direkt och frågade om jag var gravid...resten mobbar mig för att inte tåla blod ( det var en rätt blodig undersökning )

Jag har väl aldrig reagerat på blod tidigare, herregud det har varit betydligt blodigare situationer på jobbet.

Det var läskigt att köra hem från jobbet med tanke på yrseln. I efterhand kanske man inte skulle kört hem själv.. Tur jag inte har så långt till jobbet.
Jag äter järntabletter, äter bra mat och försöker röra på mig.. Ett lågt blodtryck är inte mycket att göra åt dessvärre..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar