måndag 14 januari 2019

BVC och syskonband

Idag var vi på BVC för 3-månaderskontroll samt vaccination. Han väger idag 6960 gram, är 62,2 cm lång och har huvudmått på 41,4 cm. Stor kille med moffiga lår och dubbelhaka.
Han fick andra dosen av Rota-vaccinet samt de två vaccinationssprutorna i låren mot Difteri/Stelkramp/Polio/Kikhosta/Lunginflammation och Hepatit B. Han gallskrek direkt men så när jag hade vänt honom mot mej så blev han lugn igen. Det där smärtskriket är ju värre än värst. Det skär in i hjärtat på en. Men vi var duktiga, både han, pappa och jag :)

Killen somnade i bilen på vägen hem. Vi stannade till på apoteket och köpte Ipren ifall han får hög feber av sprutorna. Han har sovit i sin vagn sedan vi kom hem och det är snart dags att hämta hem Truls från förskolan. Han slog vad med oss om att sköterskan skulle sticka i det högra benet först och det gjorde hon. Jag kan höra honom "mamma, jag visste det, jag hade rätt och du hade fel"

Ikväll ska jag eller Frank gå på informationsmöte på skolan inför förskolestarten i augusti! Shit pommes frites! Det var ju nyss han började som 1-åring kan jag känna. Tänk att han skall gå från förskolan till skolan efter sommaren! Stora lilla killen!
Men tror och känner på mig att han kommer fixa det galant. Han har redan kläckt koden för att räkna, han räknar nästa felfritt till 100, kan lätta räknetal och är intresserad av siffror, vad saker och ting kostar och hur mycket pengar han har i sin plånbok. Han lärde sig att räkna och lägga ihop "i huvudet" när vi började spela Yatsy, som han förövrigt är en jäkel på, tur har han ju också ungen.

Ja de små barnen..

Det är så otroligt gott i hjärtat att se Aksel och Truls tillsammans. Jag ser hur en fin syskonrelation växer dag för dag. Truls har aldrig sagt eller gjort något ont mot Aksel utan älskar honom innerligt. Han hjälper till när han har kräkts, ska hålla i handen när vi byter blöja, leker med honom, klär på honom strumpor, pussar god natt varje kväll m.m. Jag är otroligt glad över att vi gav Truls ett syskon som han kommer växa upp med varje dag. Det är det finaste man kan ge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar