onsdag 13 juni 2018

GBS

Sedan förra veckan har jag haft ökade sammandragningar och känt ett obehag över urinblåsan. Inga uvi-symtom men bad som jag tidigare skrev en läkare på jobbet att beställa en urinodling. Han bekräftade bakterieväxt häromdagen - GBS! Den paniken inom mig! Kan säga som så att jag har googlat både mindre dåliga och mycket dåliga händelser om just den bakteriesorten. Den är visserligen jättevanlig och i de flesta fall går det bra men de hemska historierna på nätet får en att tänka svart.
Till tröst var det "bara" 1000/ml. Ringde direkt till kvinnohälsovården och berättade om fyndet samt om mina ökade sammandragningar. Barnmorskan tyckte inte att det var så alarmerande men satte ändå upp mig på en läkarrond för diskussion kring detta och sa att jag skulle få besked om svaret i samband med det planerade barnmorskebesöket jag har bokat imorgon. Hon menade att inte behöver antibiotika i dagsläget men att det skall ges IV under förlossningen.
Jag jobbar ca 50 % administrativt som operationsplanerare och koordinator för ett patientflöde och hela förra veckan + mån-tis denna vecka har jag suttit vid datorn. Idag har jag varit på mottagningen och servat läkarna och haft återkommande sammandragningar hela dagen. Vid två tillfällen fick jag dessutom gå ut på uteplatsen för att jag blev svimfärdig, yr och kallsvettig. Mått knasigt helt enkelt.

Hade jag inte haft det bokade besöket imorgon så hade jag lätt krävt en tid för jag mår inte vidare bra. Jag vill inte vara en tjatig och gnällig patient men kroppen reagerar på någonting helt klart.
Senaste dagarna har jag på efm/kvällen känt ett molande och stramande i nedre delen av magen. Minns att det var så det startade med foglossningen sist. Att dagens rörelse liksom tog ut sin rätt på efm/kvällen.
Det ska bli skönt att träffa barnmorskan imorgon... oron finns där att tappen skall bli förkortad av sammandragningarna.. kanske kan man få en koll i mumindalen imorgon..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar