måndag 18 juni 2018

Läkarbesök



Jodå, ännu ser jag fötterna.
 
Eftersom jag har haft onda sammandragningar sedan igår ringde jag till förlossningen på väg till jobbet och berättade om läget. Barnmorskan blev sur på mig över att jag har "laborerat på eget bevåg och tagit egna prover". Jag förklarade att jag jobbar på urologmottagningen två trapper ner och ville ha lite kött på benen innan jag ringde till kvinnohälsovården. Surtant. Hon ville prompt ha in mig och vi kom överens om att jag skulle komma efter lunch. Fick då träffa en uska som tog grundkontroll på mig, samma snorkiga barnmorska kom sedan in och tog urinodling. Därefter en jättegullig läkare. Hon berättade att jag inte behöver oroa mig över GBS-bakterien. Nästan varannan gravid är bärare, sa hon. Jag ska definitivt få IV antibiotika under förlossningen. Hon kände på livmodertappen som mätte 4 cm och bebisen sparkade å hjärtat slog fint.
Hon frågade hur jag hade det på jobbet, kom ju i mina landstingskläder, och jag berättade att vi har det oerhört tungt just nu med sjukskrivning, semestertider och mycket att göra. Hon tittade på mig och sa: "Du ska tänka på dig och din bebis nu!" Blir det värre ska du komma in å så sjukskriver jag dig i några veckor. 
 
10 arbetsdagar kvar innan semestern. Håll ut tänker jag bara.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar