torsdag 24 augusti 2017

VUL

VUL imorse och det var som väntat inget positivt besked! Fortsatt pågående blödning. Dessutom ömmade jag på vänster sida och när hon började med ultraljudet såg vi direkt en cysta i vänster äggstock. 4 cm mätte den. Jaha där har vi förklaringen. Eller kanske.. det är lite - vem kom först? Hönan eller ägget?

För.. fungerade inte behandlingen för att jag fått cystan av Letrozolen eller var det så att cystan fanns där innan och den producerar hormoner som i sin tur stör behandlingen.
Bara massa funderingar på läkarbesöket och inga konkreta svar..

Cystan måste försvinna innan nästa behandling påbörjas, annars kommer det bli samma sak igen. Antingen kommer den tillbakabildas eller så spricker den av sig själv. Å det vet jag precis hur ont det kan göra! Jag fick åka ambulans på grund av det för ca 3 år sedan.
Jag frågade om dubbeldos. Sprutor. Berättade att jag har en enkeldos med Pergotime hemma som blev över sedan min syster använde dem och tillsammans kom vi fram till:

1. Vänta in nästkommande mens. Alt ta Provera i slutet av september.
2. Enkelkur med Pergotime, boka VUL på cd13.
3. Förhoppningsvis har jag då en äggblåsa eftersom kroppen svarade betydligt bättre på den medicinen. Då tas Ovitrellesprutan.

Metformin. Ja jag hade förberett en rejäl hög med argument för att få den men när jag frågade om jag kunde få testa den så svarade hon ja och skrev ut den direkt. Det var jag inte alls beredd på. Hon berättade att det inte finns klockrena studier kring PCOS + Metformin men att många testar det och att det är bra om man kombinerar behandling + Metformin så hon var positivt till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar