fredag 19 augusti 2011

Nu börjar bebisresan!

Den kvinnliga läkaren vi har är kanon. Hon känns trygg och hon berättar bra och är förstående. Jag träffade henne i början av året och det var hon som drog i sta´ hela resan.

Jag var jättenervös inför detta besöket. Vi låg och pratade innan läggdags igår och funderade ut möjliga händelseförlopp. Mötet gick jättebra. Vi fick detaljerat svar på mannens spermaprov, hon sa att det var strålande resultat! Mannen bara skrattade och berättade sin lilla historia om hur jäkla knepigt det var att stå på en toalett på sjukhuset och kämpa fram de stackars dropparna, men det räckte. Med stor marginal. Riktigt skönt att veta att han är grön. Som han sa, om hans prov hade visat krux så hade det ju inte direkt förbättrat vår situation.

Varje steg är ett steg på vägen.

Hon ville göra en gyn.undersökning och allt såg bra ut, hon hittade ingenting konstigt. Äggstockarna ser ut som Pco-stockar och jag har visserligen haft egen mens hela 6 gånger i år (brukar ligga mellan 2-4ggr) så det har ju blivit bättre, men hon menade på att man brukar inte ha ägglossning om cykeln är längre än 35 dagar. Mina ligger på 40-60 dagar.

Så vi behöver ju helt klart hjälp på traven. Hon har skickat en remiss ang. äggledarröntgen. Jag berättade att jag har läst en hel del om det och att jag vet att det kan göra riktigt ont. Hon förnekade det inte, men menade på att man kan ta förebyggande tabl. Ush, det där känns inget roligt alls. Hela proceduren. Få en slang uppkörd genom livmodertappen på kvinnokliniken och sedan åka liggandes i säng till röntgenavd. Hur mycket mer patient kan man känna sig? Hua.

Men det ska göras så det är bara att se glad ut. Skönt att få göra det så man inte medicinerar och blir skev av hormoner i onödan, om det skulle vara totalt stopp alltså. Om det är fritt fram så är det bara att tuta och köra med Pergotime. Är det stopp så blir det remiss till IVF. Provrörsbefruktningsvärlden.

Eftersom jag nyss hade mens så menade hon på att vi redan nu kan starta med Pergotime. För ska vi vänta i 40-60 dagar innan mensen kommer för att göra röntgen precis efter kommer det ta jättelång tid innan jag kan börja med medicineringen. Så hon fixade både Provera och Pergotime redan nu.
Idag är jag på cykeldag 10. På dag 17 ska jag starta med Provera. När mensen börjar ska jag ringa och boka in en röntgentid. Mellan mensdag 3-7 ska jag äta Pergotime och förhoppningsvis få ägglossning. Dag 21-22 ska jag lämna ett blodprov som visar om det har skett.
Annars startar det om på cykeldag 17.

Så himla underbart!
Vi får hjälp! 

På vägen ut från sjukhuset tog mannen min hand i sin. Kramade om, -Älskling, nu har vi börjat! 
Som jag har längtat efter denna dagen, att få svar på att nu är det okej att starta! Utredningen är inte klar ännu, med tanke på äggledarröntgen, men vi har kommit en bra bit på vägen. Alla steg är viktiga.

Detta är ju hur fräsigt som helst, vi ska försöka få barn. Vi får hjälp nu. Det kommer förmodligen ta en bra stund innan vi har en kotte i magen, men vi börjar vår resa nu..

Bebisresan!

4 kommentarer:

  1. Härligt att allt gick bra för er =) Nu är vi i samma fas. På tisdag är det dax för min spolning/röntgen. Vi hoppas det ska gå bra.

    Lycka till er..
    Vi följer varandra <3

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket, fina du!

    Det kändes jättebra idag efteråt, jag som var så nervös!

    Men ÄNTLIGEN får vi starta detta!

    Klart vi följer varann nu :)

    Kram på dej!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Intressant att läsa hur allt gick för er och gud vad nervös jag är för hur det skall gå för oss. Största skräcken är ju att inte kunna få några egna bebisar.

    Min sambo fick också kämpa med att få till någon sperma, även om han gjorde det hemma, han kände väl lite press och inte blev det så mycket heller, röret tycktes ju helt plötsligt som ett jätterör.

    Hoppas det går bra med din äggledarröntgen, ska allt gå och läsa lite om hur det går till också, låter otäckt o så bli körd i sjukhuset i säng, jag jobbar ju på stadens sjukhus :S, kan ju träffa folk jag känner.

    Jobbigt att hålla reda på alla dagar, gäller att skriva upp ordentligt i allmenackan. När kan ni börja ligga i med sex då?

    Skönt att äntligen har fått sätta igång iaf!

    Ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera