tisdag 20 augusti 2013

P som i

 

Igår såg jag på Instagram att en vän här i stada hade drösavis med plommon som hon ville bli av med så jag satte ungen i vagnen och knatade bort till henne. Mm mm mm för just den plommonsorten! De är ju galet goda! Jag smällde säkert i mej 15 stycken när jag kom hem. Det ligger en del barndomsminnen i de där plommonen, när vi bodde i huset vi växte opp i brukade vi slå ihop alla grannungar och palla plommon nere vid radhusen. Vi skickade opp den minsta i trädet och så stod vi andra runt om stammen och fyllde tröjorna som vi höll som en säck. Sedan sprang vi skyttetrafik in till den närliggande vinbärsbusken när man hade tröjan full. Där satt vi sedan samlade och smaskade på vårt byte. De flesta boende brydde sig inte om oss men det bodde en tjurgubbe och tjurkärring och det var ju såklart vid deras köksfönster som det var mest sport att palla. Minns så väl vid ett tillfälle att tjurkärringen hade stått och hytt med näven mot oss och så fort hon stängde dörren om sig så öppnade en gubbe sin dörr och sa till oss att vi skulle "palla klart och gå hem, och bry er inte om den där tanten" Den snälla gubben med vitt hår kallade vi honom.

Siri ringde tidigare ikväll och kom cyklandes hit en sväng. Bra att vi bor så pass nära att de kan gå lite som de vill emellan. Frank var på väg ut genom dörren i stort sett men hon stannade en stund och gav Truls kvällsgröten. Han fick premiäräta min plommonpuré och den gick hem lika bra som den i affären. Jag vet inte vad det är med mej men jag blir mer och mer anti köpe-barnmat. Nog för att det är smidigt och lätt, det har jag full förståelse för, jag kommer med all säkerhet köpa vissa sorter under en lång tid framöver men det tar emot och jag hoppas att jag ska hålla mej ifrån middagsmaten så länge det går!
Jag blir nästan lite illamående när jag står där framför havet av barnmat i affärerna. Mini-yoghurt hit och vällingportioner dit. Barnmatspuréer i alla dess färger och så en massa propaganda att DETTA MÅSTE DITT BARN HA!

Min tanke är - hur mycket konserveringsmedel är det inte i dem med tanke på att de står i varmhylla?

Jag har hängt med Malin och Mion hela dagen idag. Vi har gjort stan och lunchat på Rose Garden. Vi kände oss sådär smarta när vi kom in på buffén med två barnvagnar mitt i lunchtid. Äh, morsor är väl också hungriga? När ungarna hade överröstat lokalen ett par gånger kände vi att nu borde vi nog gå ut och satte oss i stadsparken och ammade på "vår" bänk. De följde sedan med oss hem och käkade lite middag.
Nu ska jag lägga igen datorlocket, knacka tre gånger och öppna en cider och slänga ut kroppen på soffan. Frank är på middag med någon leverantör från jobbet, fjääääsk, och kommer hem sent.

P som i plommonpuré.
E som i egentid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar