måndag 16 juli 2018

Vecka 29

Hej vecka 29 och tredje trimestern. Sista delen av graviditeten ju! Sammanfattningsvis av andra delen är följande: Lugn, smärtfri, dålig sömn många nätter, perioden då man känner sig fin och rätt smidig.
Minns sista delen av förra graviditeten som väldigt smärtsam (foglossning från vecka 17-18) och en otrolig smidighet. Hoppas att jag fortsätter att slippa foglossningen, den var hemsk!

Bebisen sparkar massor nu, rör sig i hela magen! Ena stunden känns det som att han skall gräva sig ur nertill å i nästa är han och knölar i högra revbensområdet.
Har känt hickningar vid ett par tillfällen. Sonen är oerhört gosig med magen, han vill vara nära den, och hålla om. Pratar med bebisen och gosar jättemycket. När han ser att jag smörjer in min mage vill han göra likadant med sin lilla mage.

11-12 veckor kvar nu då. 4 veckors semester och sedan som mest 6 veckors arbete innan jag stämplar ut från min klinik och inväntar resan in till kvinnokliniken två trappor ovanför min arbetsplats. Såå spännande! Jag är inte ett dugg nervös inför förlossningen utan längtar bara mer och mer för varje dag som går. Liksom, hur, när och var startar det. Sist åkte vi in i godan ro med glesa förvärkar. Jag hade inte sovit en blund under 3 nätter pga glesa onda förvärkar så jag var riktigt trött. Kunde inte heller ta igen sovtimmarna på dagarna pga smärta av foglossningen. Förvärkarna kom var 20-60 min under de 3 nätterna men var som bortblåsta på dagarna sedan.
Jag var därför orolig inför 4:e natten att om det skulle dra igång så skulle jag vara supertrött.
När de sedan startade igen så ringde jag till förlossningen och vi fick komma in för en bedömning vid kl 20:00. Jag lovades via telefonen att jag skulle få stanna kvar, få en sovdos för att få sova under natten. Men det visade sig att jag var öppen 3-4 cm och Frank fick därför stanna kvar han också. Vid 22-tiden fick jag en morfinspruta i benet och barnmorskan sa: Antingen får du sova nu eller så drar det igång. Vid 00.00 hade jag inte somnat och jag kände en märklig känsla i magen, svårt att förklara.. vände på mig och då gick vattnet. Larmade på barnmorskan som kom in och satte en CTG-kurva på mig. Från 01.00 räknades jag sedan som fullt aktiv i förlossningen och vi var inne på förlossningssalen sedan 00:30. Jag började andas lustgas runt 01 och fick EDA runt 03. Sonen föddes sedan 04:46. Vägde 3350 gram och var 49 cm lång. Lilla Truls. Älskade unge!
Då hade jag gått över 11 dagar.

Vi längtar nu såå mycket efter detta lilla barn. Spänningen är maxad! Hur kommer det bli, hur lång tid tar det, hur ser han ut..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar