måndag 30 juli 2018

Förlossningsbrev

Idag har jag/vi skrivit förlossningsbrevet:
 
 
Förlossningsbrev
Vi väntar vårt andra gemensamma barn, en pojke. Frank har sedan tidigare 2 barn på 11 och 13 år och vår gemensamma son är 5 år. Förra förlossningen ägde rum på Värnamo Sjukhus. Det var en mycket positiv upplevelse. Jag använde mig av värmedyna, lustgas och epidural. Frank som har sjukhusfobi och ogillar blod och otrygga sjukhusmiljöer kände sig sedd och hörd och fick vara med och hjälpa till med att styra lustgasinställningar med mera för att känna sig trygg och delaktig. Jag födde sonen liggandes på vänster sida.
Denna förlossning:
·    Jag har haft konstaterad GBS i urinen under graviditeten och är lovad antibiotika under förlossningen. Det är ett orosmoment för mig att det inte skall hinnas med eller kommas ihåg så jag noterar det även här.
·    Jag är en person som har svårt att släppa kontrollen till någon annan och önskar därför att barnmorskan är lyhörd för detta och informerar mig kontinuerligt om vad som skall hända/vilket skede jag befinner mig i/vad jag kan förvänta mig och liknande. Detta skapar stor trygghet för mig. Om jag inte är kapabel till att ta beslut själv vill jag att ni delger Frank om planer eller undersökningar så att han kan nå mig och/eller ta beslut åt mig.
·    Jag vill gärna prova icke-medicinska smärtlindringsmetoder så länge det går, såsom akupunktur, massage, andning/avslappning och värmedyna. När jag känner att det inte är tillräckligt vill jag gärna ha lustgas och ev. epidural. Obs informera mig om när det är sista chansen att få epidural.
Krystningsstadiet:
Jag är precis som förra gången väldigt rädd för krystandet. Jag är såklart rädd för att spricka och få skador och önskar starkt att även denna gång få använda min medhavda olja som smörjs in i mellangården i det skedet. Likaså varma handdukar. Samt tydlig och bra information!
När bebisen är född:
·    Om inga komplikationer tillstöter som gör att bebisen måste tas till annat rum snabbt önskar vi sen avnavling/klampning på minst 3-5 minuter.
 
·    Tänk på Franks blodrädsla och torka gärna av bebisen så mycket det går innan navelsträngen skall klippas. Frank klipper navelsträngen och om det finns möjlighet är vi tacksamma om någon kan ta en bild med vår kamera då han klipper den.
·    Därefter önskar vi att Frank får lyfta upp bebisen till mitt bröst.
 
·    Vi önskar att få vara ensamma en stund med vårt barn innan vägning och mätning m.m.
·    Eftersom jag har gjort en bröstoperation (bröstlyft samt implantat i januari 2016) är jag orolig att jag kommer ha svårighet med att amma. Jag vill i all möjligaste mån amma detta barn och kommer känna stor besvikelse om det inte går pga. operationen eller andra orsaker. Önskar därför stöd och hjälp i att komma igång och underlätta för amningen från personalen både på förlossningen samt på BB utan att behöva känna mig utkörd från sjukhuset utan god trygghet i amningsdelen.
Vi hoppas att denna förlossning skall bli så positiv och fantastisk som den förra och ser verkligen fram emot att få uppleva detta igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar