onsdag 25 oktober 2017

Telefonsamtal med läkaren

Läkaren ringde upp mig idag och vi diskuterade vidare planering. Eftersom jag inte blev gravid denna omgång var hennes förslag att gå över till FSH-sprutor. Jag bad då om att få testa Clomid-tabletterna och det var helt okej med henne. Hon vill att jag då skall testa 1 ½ dos, VUL på CD12-13, Ovitrelle och sedan progestronprov på CD22. MEN. Hon avrådde starkt att inte göra detta nu meddetsamma utan att vi väntar in nästa mens. Jag hade hoppats på att få börja med tabletterna på CD5 men får snällt lyda. Det är den kortsiktliga planen.

Den långsiktliga är att om jag inte blir gravid på nästa behandlingsdosen går vi vidare till FSH-sprutor och då vill hon att vi skall göra vissa undersökningar igen. Mannen skall lämna nytt spermaprov och jag skall göra äggledarspolning igen. Vi gjorde detta 2012 och hon tyckte att det har gått så pass lång tid att man vill ha de undersökningarna utförda igen.

Den spolningen minns jag med en stor portion ångest/rädsla/oro och smärta! Det gjorde riktigt ont. Men det är klart att jag går med på att göra den om det blir aktuellt.

När jag berättade för Frank om spermaprovet sa han bara att han hade räknat med att behöva göra om det. Inga bekymmer för hans del.

Summan: Avvakta till nästkommande mens. Spontan start eller med Provera. Ledsamt men skönt med planering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar