fredag 26 juli 2013

Sex månader

Japp då har han kommit halvvägs till året. G a l e t. En månadsrapport sitter med andra ord på sin plats. Kanske inte för er skull men för min egen. Jag älskar att gå tillbaka till gamla inlägg och läsa. Speciellt roligt eftersom jag är lite halvsenil. Nya upptäckter varje gång!


  • Det kommer mer och mer ljud från honom. Da da da da är "gammalt" nu och har ersatts av Ma ma ma ma. Speciellt om han är ledsen eller arg.
  • Han har ett gott öga för smycken, öronhängen, armband och halsband. För att inte tala om glasögon.
  • Han far omkring som skinnet på picken, därav det passande namnet Növvlas! Han kan inte sitta still i knät, måste bara upp och stå, vänder sig om i famnen och slänger sig åt alla håll. 
  • Han har testat på att gunga. Han skrattade. Sen spydde han.
  • Han har tidigare ätit mild havregröt på kvällen men har nu gått över till äppegröt. Mmm mm låter det å ja det mesta hamnar faktiskt i magen.
  • Har fått smaka på mycket olika "finger-doppningar" och har hela tiden låtit mmm och inte visat en min men när han fick mosad banan klöktes och grinade han väldigt illa! Tro faan det!
  • Har även fått smaka på mosad potatis blandat med bröstmjölk och det var heller inget att hänga i julgranen sa han. Däremot rån! Men så pilligt och klibbigt och fastnar överallt och så mycket jobb för så små bitar. Söte.
  • Somnar i regel mellan 19-19:30. Sover fram till 05-05:30, ibland har han ett och annat uppvak mitt i natten men somnar om ifall man pysslar lite med honom. När han har ätit där på morrakvista så somnar han om på en gång och sover fram till 07-tiden. Sedan är det hur länge vi vuxna orkar ha honom klängades i sängen. 8 brukar jag stå ut till :)
  • Han drömmer mycket, nästan varje kväll så skriker han och är ledsen men det räcker med att ge honom nappen igen så somnar han om. Han är inte vaken men har troligtvis drömt något. Bröstmjölken kanske tog slut?
  • Han ska riva sönder saker, håller han i en spyduk så sliter han i den, får han tag i tidningspapper så är hela hans dag gjord. River också mycket i kläderna, andras och sina egna. Å hår och smycken.
  • Kan sitta utan stöd i någon sekund men välter åt alla håll.
  • Har badat i en liten bebispool men också i mormors stora pool! Å ett sånt lyckligt barn! Han sparkar med benen, plaskar med armarna och blundar och får kallsupar av det men lik förbannat så skrattar han.

Nu sista veckan har det hänt mycket,

  • Jag tog bort mjukliften från vagnen i söndags så hädanefter sitter/halvsitter han i den, banne mej! Till en början var han skitsur och skulle bara vända sig om så som han gör i bilstolen när han har tröttnat på den. Jag vande honom vid den genom att ha honom sittande inomhus, la hela hans leksaksförråd i knät på honom och så satt han där en bra stund och pillade på allt. Tog den även om vi skulle gå korta rundor såsom till tvättstugan, sophuset eller till affären. Nu sitter han helt bra i den, har inga problem med att vara fastspänd och har till och med somnat i den idag! Väldigt skönt!
  • Med tanke på att hans tidigare dagtidssovande har varit i just mjukliften så har han sedan i söndags fått sova i sin säng om dagarna. Det går förvånansvärt bra! Han növvlar och håller på en stund, helt klart, men jag har inte behövt sitta och vagga honom. Jag säger godnatt, pussar honom och går sedan ur. Jag hör hans prat, skrik genom babyvakten och ja man känner ju sitt barn så när han verkar alldeles för arg så går jag tillbaka, lyfter honom till huvudändan igen och gör om samma sak. Ibland får jag sitta hos honom den allra sista stunden och få honom ner i varv, ibland tar det ett tag, och ibland kan det bli helt tyst i babyvakten och när jag går upp för att kika till honom så sover han så gott. 
  • Samma grej har jag gjort kvällstid. Innan har vi suttit bredvid honom medan han kan ligga där och böka och uttnyttja varenda cm av sängen men nu går jag ner och väntar ut honom. Oftast så blir det en eller två gånger jag får gå upp på kvällen och stoppa i nappen för då är han så trött att det räcker. Men det finns såklart undantag, häromdagen var han arg och ledsen länge, det berodde säkert på äckelvärmen på övervåningen och dålig sömn under dagen.   
  • Han har även fått en gåstol som han älskar med stort Ä. Det är något psykbruks-givande-spelplatta på den med melodier och härliga låtande grejjer, om inte batterierna snart är slut så vet jag en som går efter skruvmejseln, men han är nöjd och lycklig när han får sitta där i korta stunder. Han lyckas köra med den också men än så länge omedvetet. Det blir väl bara så av hans yviga rörelser.
  • Å så tar han sig framåt! Det är väl det största för den här månadsrapporten! Han har länge legat och flaxat med armarna likt en fallskärmshoppare som övar på land. I måndags hade vi stora träningsdagen och sjuttan han kom på det tillslut. Jag låg på alla fyra och lockade på honom som en liten hund, ja kom då, koooom då.. duuuktig.. och helt plötsligt stötte han ifrån med benen och fick fart framåt. Jag vet inte vem av oss som blev mest chockad. Så häftigt! Å så glad han blev när han kunde nå saken! Tycker det går snabbare och snabbare för var dag som går. Först så slängde han fram armarna och drog sig framåt, sedan fick han fart på benen och kunde stöta ifrån också. Och idag såg jag att han kunde stöta med ett ben i taget så han kom ännu längre fram vid varje rörelse. Fräsigt. Jösses så fort utvecklingen går! 

Idag var vi på läkarbesök och Truls väger nu 7105 gram och mäter 64,5 cm. Det är en liten kille vi har. Iallafall till längden räknat. Men tanta menade på att han kan ha en bröstmjölkskurva nu så han kanske växer mer sedan när han får annan gödning.







Om lite mer än ett halvt dygn får jag hångle med min man igen! Som jag har saknat det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar