tisdag 22 oktober 2013

Fleeceoverall och mössa

Under förra veckan pulade jag klar Truls fleeceoverall. Aldrig gjort något liknande och javisst gjorde jag ett par rookie-misstag men det är tur det finns sprättare. Och bra tålamod - eeeh. 
När jag hade Meedom-boken hemlånad för ett tag sedan ritade jag av det jag skulle tänkas behöva framöver men missade att rita huvan! Så med bara ett grundmönster, alltså inget mönster eller arbetsbeskrivning på varken de invikbara fötterna eller huvan m.m. var det bara att plocka fram penna och papper, försöka få igång den tröga mammaledigshetshjärnan och helt enkelt prova mej fram. 
Det finns ju dessutom så galet bra bloggar och tutorial på nätet. 

Jag är nöjd. 
Och Truls trivs himla bra i den.

 

 

Tröjan som jag sydde tidigare i höstas är fortfarande för stor. Meedom har lite stora mönster har jag klurat ut, de är närmare storleken över om man jämför med köpekläder. Sen att det finns form 1,2 och 3 gör det hela ännu mer spännande..
Har för mej att jag sydde den i storlek 80, form 2. Truls som är en liten kille på kanske 70 cm har storlek 74, en del i 80 men det är för stort. Denna molntröja, form 2, måste motsvara en köpe-86:a! Eller Meedom-80, form 1?
Hade jag sytt en tjocktröja utav det mönstret så hade den säkert suttit bra men eftersom det är en innertröja så blev det lite väl tilltaget för lillplutt.

En matchande mössa var ju såklart givet. Denna gång ritade jag om mönstret. Antingen viker man upp kanten och har som en "vanlig" mössa eller så är det baggy-modell. Jag gillar den mest som bakåthängig, baggy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar