onsdag 18 december 2013

Första delen av veckan

VÄLLING: Nä det där med välling det tar vi och skiter i. Vi testade ett par kvällar och visst lite får han i sig men det går till en punkt och sedan spottar han rätt ut. Varför hålla på med något som faktiskt inte behövs? Han somnar gott varje kväll och har nu haft två hela sovnätter i rad! Lite lycklig man blir när man vaknar f ö r e honom! Vid 06 får han bröstmjölk och sedan går vi alla upp samtidigt. 

NYTT JOBB: Japp, hanen började sitt nya jobb i måndags. Han har numera en hel timme sovmorgon och skjutsar barnen direkt till skolan vid 8 istället för till fritids vid 7. Vi sitter alltså alla samman vid frukostbordet och äter. Familjärt om något.
Han har suttit på kontoret, som ligger på vår sida av stan, med sin kollega och byggt arbetsplats och fyllt hjärnan fullständigt. Jag och Truls var där igår en sväng för att se hur det såg ut. Snajsigt att ha ett eget kontor. Skrivbordet såg ju....hållbart ut.. ha ha.

NÖVVLAS: Av det grå tyget jag köpte i Jönköping har jag fått ut två par byxor och en luvtröja! Det blev bara en liten snutt kvar. Riktigt bra! För det var ju givet att han skulle ha en luvtröja i samma touch. Ett helt set så att säga. Allt är i storlek 86. Tröjan och byxorna är Meedom 80 men motsvarar ju 86 och Luvtröjan är från Ottobre strl 86. Egentligen var det en fodrad luvjacka, d.v.s med dragkedja men jag valde att göra den med sprund och hel front. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska sätta dit en tryckknapp där i halsen för att få den lite mer stängd eller om det ska vara öppet. Nog fint vilket som.
Jag har gått och blivit helt galet kär i velour. Det är riktigt gott material att slasa omkring i. Det där setet kommer han säkert kunna ha länge eftersom det är bra stort nu. Ett perfekt dagis-slappar-set.

  

Det andra paret jag fick ut av tyget. Även de ett par Ottobre-byxor.
Mönstret var egentligen en 80:a men utan sidosöm och fickor. När jag klippte ut tyget missade jag att ta till extra sömsmån så därför blev de en aningen tajta i benen men samtidigt har de en lite rolig form, tajta med häng i baken. Jätterolig modell att sy, den har kil i grenen. 
Att sy fickor är lite mer tidsmässigt krävande men väldigt roligt och upplyftande på byxorna. Det lär bli fler fickor framöver. Det är så roligt när man utvecklas och få nya ideér och mönster. De byxor som jag sydde från början var ju bara två tygstycken och 3 sömmar + muddar. Swisch. Färdigt. De här är en aningen mer arbetade och välplanerade.

 

Öhhn öhhn. Full fart framåt! Bara möla över allt och alla. Bulldozer nr 1. 
När han kommer till en vägg visar han sitt missnöje så då får man gå och vända på vagnen. 
Sen fullt ös åt andra hållet. Å igen. Å igen..
Tur vi har Shabby Chic-möbler..

Han släpper taget och står själv i säkert 10 sekunder, allra bäst när han håller fokus på någon leksak. Annars blir han lite feg när han märker att han står alldeles själv. Han söker efter våra fingrar, ställer sig upp och drar med oss på en promenad i kåken. Eller 156. Det är bara gå, gå, gå som gäller. Hela tiden. Idag visade han sitt megahumör när jag satte honom ner efter att ha tröttnat på att ränna omkring. Han är frustrerad över att inte kunna själv. 

Idag märkte vi också att han har en annan stil när han ställer sig upp. Innan har han suttit på knäna och tagit ett ben i taget för att resa sig upp. Nu får han då och då till det så att han får markfäste med ena foten direkt och sedan den andra, han står som ett uppochnervänt V och viker sedan upp överkroppen. Det är väl steget innan han reser sig helt själv antar jag. 
Ja, det händer verkligen något nytt varje dag. Plutte.

På tal om något nytt.
Vi har trappgrindar på båda planen. Den där nere är hemmagjord och saknar låsanordning. Det blev inte gjort från början och sedan har det hankats efter. Vi har egentligen inte varit i behov utav det heller. Tills nu. I måndags när vi var i hallen kröp han fram till grinden, drog upp den och fortsatte mot trappstegen. Jag gick bakom för att se vad han tänkte göra och jo, han klättrade upp. FÖR HELA TRAPPAN! Jag gick bakom och var beredd på att ta emot honom men han fixade det galant. Skapligt nöjd kille när han kom upp och fortsatte som ingenting in till sitt rum och satte sig på madrassen vi har bredvid hans säng. Unge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar