måndag 16 december 2013

Nytt set till lillen

När väl den där tiden infaller pysslar jag lite. Hittar nya mönster och syr lite kläder. Det är så roligt att sy men jag har verkligen inte tiden att sitta med det tills plagget är färdigt och det kan reta gallfeber på mej. Jag är van att vara egoistisk när det gäller "mina stunder" och det har verkligen varit den svåraste omställningen sedan Truls kom. Att jag inte kan sätta mej ner och bli klar med det jag påbörjar. Jag skrattar åt mej själv när jag säger detta högt.. "men det hade du väl kunnat räkna ut med skinkhalvorna Malin.." Jaaa.. jag veeeet.
Till 95 % så sätter jag mej framför datorn/symaskinen när Truls sover. Några gånger har jag gjort det när han har varit vaken men då har det varit för att jag har velat göra klart det sista eller verkligen velat påbörja ett nytt projekt. Det går dock inte lång stund innan han tröttnar på mina urusla sånger..

Vissa gånger när jag har tänkt att idag när han sover ska jag göra ditten eller datten och när jag väl sätter mej så kan jag ge mej sjuttan på att just den dagen sovstrejkar lillfisen. Halle-fucking-lulja. Kan man köpa tålamod?
Hur som helst, detta har jag pillat med lite då och då under veckan. 


Meedom 80 form 1 med vissa ändringar. 
Grå velour, biltyg och muddväv från Ohlssons tyger.
Första gången jag gör fickor på byxorna. Tar lite längre tid men så lätt och roligt! Det kommer det bli fler utav! En vanlig muddbyxa rätt upp och ner är ganska tråkig men detta livar upp ordentligt. Dem går att variera i mängder också. Kul!
Eller sätta dem på tröjan? På munkjackan? Ideérna flödar.

Jag la upp en bild på kläderna på Instagram och vill jag så har jag ett par köpare.
Det hade varit jättejätteroligt att sy och sälja men som sagt, t i d e n.. 

Jag har äntligen fått tag i ca 10 stycken mönster från Ottobre!! Som jag har velat ha dem! Jag har frågat på Biblioteket och letat på nätet och ja det går att beställa lösnummer men så kommer den där snålheten över mej, vill jag lägga ut runt 100:- per tidning när jag kanske ändå bara var ute efter ett enda mönster i det lösnumret..
Men så frågade min vän Malin om dessa tidningar på Biblioteket i sin hemstad och där fanns det en bibba som hon lånade hem och som jag kunde rita av. Det blev en blandad kompott med body, två par byxor, munkjacka, t-shirt, tröja, pyjamas m.m. Ritade dock inte av alla storlekar utan valde lite som jag behöver till Truls. Lite dumt kanske, men jag har ju tidningsnumrena så jag vet vart jag ska leta om jag vill ha mindre eller ännu större storlekar.

Jag vet inte alls hur deras passform är. Meedom är ju en aningen stora. Dessa plagg är i strl 80 men motsvarar 86. Det är det som är lite svårt.. man får göra vissa ändringar varje gång. Jag hoppas och tror att Ottobre har lite bättre och modernare passform eftersom det är tidningar som fortlöper hela tiden. Meedom-boken är ju mer än omodern.. bra grundmönster dock. Men som sagt, det hade varit ännu roligare om man hade ett lite smidigare grundmönster att utgå från, vissa ändringar gör man ju ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar