måndag 9 december 2013

Plockar bort kvällsamningen

Hej måndag. Hej snö. Hej VINTER! Amen är det inte vackert och galet härligt att vi nu äntligen kan få göra snöänglar, åka pulka och frysa ända fram till mars. Det var glada barn i helgen kan jag säga. De har åkt tefat och härjat loss och lekt Barna Hedenhös. På tal om dem, är det inte en väldigt rolig kalender i år! Fredde Granberg gör hela serien banne mej. Vi har varit bänkade varje morgon och Truls sitter så fint i knät och tittar intresserat han också. Smakar lite lussebulle och öppnar sitt gula paket. Nu efter 9 dagar kan vi bygga stora och höga torn som är riktigt roligt att riva. Och Noah och Siri har fått igång sina legobygge. 

Det har hänt en hel del nu senaste veckan. Ja det händer något nytt varje dag känns det som. Det är ofta som jag eller Frank får se något som Truls inte har gjort tidigare, en min, en gest eller ett steg i utvecklingen. Lilla stora barn. 

Han har nu fått upp..ner.. båda framtänderna i överkäken. Han kan numera bita ordentligt. Jag skrek till högt i morse då han slog ihop rävsaxen runt bröstvårtan. Helvete vilka vassa gaddar. 
Han vill bara gå, gå, gå och gå. Kryper fram till oss, ställer sig upp, söker våra fingrar och så vänder han riktning och vill att vi ska följa med. Gå, gå, gå. Runt runt i huset. Han håller i ett finger och går riktigt bra och motbalanserar om det skulle bli lite vingligt. Håller man i hans båda händer och jagar någon i familjen eller att någon jagar honom så skener han uta bara faan och glädjeskriker. Skitroligt. Han älskar att busa med oss alla. T ex att han jagar någon som sedan vänder mot honom och säger bu.. helst bakom ett hörn.. ja jäsingen. 
Noah och Truls var i vardagsrummet och lekte med hans leksaker i helgen och man riktigt såg intresset och glädjen i bådas blick. Truls följde efter Noah var han än gick och de byggde klosstorn som Truls rev. Om och om igen. Siri och Truls leker även de jättebra. Allra bäst går det väl när de får vara själva med honom, det kan lite att bli lite konkurrens kring den där lillebrodern ibland. 
De säger dagligen att de älskar honom och man ser verkligen att han ser upp till dem. I helgen kom första gråten när han förstod att Siri skulle gå ut. Hon kom in till vardagsrummet fullt påklädd och skulle säga hej då innan hon skulle ut i snön, vinkade åt Truls som kröp efter ut i hallen. När Siri stängde dörren satte sig han på rumpan och storgrät. Likadant var det när de klädde på sig för att åka till deras mamma igår. Ledsen och vred och vände på sig i min famn. 
Nu börjar det.. 

Nu är det 3 veckor sedan jag nattammade. Riktigt skönt måste jag säga! Han sover bättre, med undantag för vissa bökiga "tandnätter" och 1-2 uppvaknande. Det är skönt att återigen kunna ligga själv i sängen och kunna röra sig fritt. Han har fått gröt vid 18-tiden och sedan ev. badat och fått gå ner i varv i soffan till strax före 19 då jag har ammat honom och sedan nattat i egen säng. Det har gått bra och jag har nu plan på att avveckla amningen helt och hållet. Har som mål att inte amma när han fyllt 1 år, allra helst vill jag sluta vid nyåret.

Jag har sedan 3 veckor tillbaka bara ammat morgon och kväll. Någon enstaka gång har det blivit en extra snutt på dagen men det var när det var gnälligt och ledsamt när tänderna var på g. På dagarna äter han två bar mål och mellanmål. Tidigare älskade han fisk men har numera fått en nya favorit - köttfärssås och spaghetti. 
Jag har varit och är lite kluven och förvirrad hur vida man ska gå till väga med resterande amning. Måste man ersätta amning nu när han är så stor? Jag är en motståndare till välling så jag vill ju helst inte att han ska dricka det men samtidigt har han varit svår att lära att dricka vatten ur flaska. I går började han förstå hur man ska suga för att få i sig, innan har han bara bitit och lekt med den. För det är ju det också, om man tar bort amningen så måste han få i sig vätska ordentligt på annat sätt.

Äh vi provar, tänkte jag och gick emot mina principer, åkte och köpte jag en MAM-flaska och 4 prov-tetror med olika sorters välling. Den första öppnade vi i fredagskväll och lät honom smaka lite grann. Han rös och skakade på hela kroppen och spottade rakt ut. Han hade lätt svurit om han hade kunnat. Måste ju säga att jag blev liiiite glad inombords.. Istället ammade jag honom och la honom som vanligt.
På mornarna brukar jag amma honom vid 06 (han klarar sig från 19-06) och testade då i lördagsmorse att ge välling. Samma visa. Likadant på lördagskvällen, spott och fräs AB. Men då testade vi att hoppa över kvällsamningen och Frank la honom. Samma lika igår kväll, han fick sin kvällsgröt lite senare, runt 18:30 och sedan hopp i säng. Han vaknade inatt vid ett par tillfällen och ställde sig upp i sängen men kunde läggas ner igen och sövas om. Vid 05 hade han dock tröttnat på att ligga där så då fick han komma över till oss. Han var ledsen och orolig men somnade om i pappas famn och ammade sedan framåt 6. 

Det kommer säkert ta ett par nätter innan även detta sätter sig men förhoppningen är att han ska klara sig på kvällsgröt och på så sätt undvika vällingblasket. På morgonen kör jag amning ett tag till. Bra om han kan få ha kvar det tills han lär sig att dricka ur flaska helt ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar