lördag 14 juli 2012

Att man måste bli förbannad

Vilken dag det var i torsdags. Rena skräcken innan vi fick reda på hur kotten mådde. Att man kan blöda under graviditeten är väl relativt vanligt men att det kom ut några små och en stor klump satte genast skräcken i oss båda. Lyckligtvis mår kotten bra och det är en enorm seger!

Men jag är livrädd. Fullkomligt livrädd. Ända sedan dess har jag haft rosa/röda flytningar, antar att det är efterslängare. Varje gång jag har varit på toaletten har jag knappt vågat ta i för att inte riskera att det ska trilla ur en ny klump. Jag har sedan igårmorse haft som obehagliga till lätt onda strålar över magen. Jaha, vad betyder det nu då?! Mår den kanske inte så bra trots allt? Är det tecken på att det kommer bli något värre av det hela?

Eftersom jag börjar jobba på måndag igen vill jag träffa en läkare redan i helgen. Vi kom hem från Norge inatt vid 3 och så fort jag slog upp ögonen vid 8 ringde jag till KK jouren. Jag tror faktiskt det var samma bittermänska som i torsdags.. Jag berättade som det var och att jag är livrädd för att det kan ske igen och att jag vill få det undersökt av en läkare här i Sverige eftersom vi var i ren panik jag och F så vi missade att fråga så att vi skulle förstå och hur pass allvarligt det är. Vad man ska tänka på och lite så..
Plus att jag börjar jobba på måndag morgon. Undersköterska på ett äldreboende med dementa, stressig miljö pga semestertider + ett antal tunga lyft.

Optimalt just nu!?

Bittermänska tycker först att jag ska ringa på måndag och få en tid på Kvinnokliniken men jag ger mej inte utan vill ha en tid idag! Hon säger att hon ska undersöka saken.

Kl 11, 3 timmar senare, har jag tröttnat på att vänta och ringer upp mänska som säger att de inte har haft någon rond ännu men att det blir snart.
Vid 13:30 ringer hon upp och säger att hon har pratat med jourhavande läkare som menar på att ifall jag börjar blöda igen så får jag höra av mej. I annat fall får jag ringa på måndag och försöka få en tid till KK. Jag blir arg och ledsen och undrar om hon inte har fattat vad jag har sagt?! Jag är jätteorolig och nej jag kan inte vänta tills på måndag, jag vågar inte åka till jobbet för att därifrån ringa och sedan behöva lämna arbetet. Jag vill inte riskera att något händer med kotten. Att jag gör något fel.
Men hon ger sig inte utan hänvisar till vad jourhavande läkare har sagt. Jag tappar på hennes gnälliga och nedlåtande röst och höjer min röst lite grann. MEN FATTAR DU INTE VAD JAG SÄGER TILL DEJ?! JAG HAR LYCKATS BLI GRAVID EFTER X ANTAL HORMONBEHANDLINGAR OCH JAG ÄR LIVRÄDD EFTER VAD SOM HAR HÄNT! SE TILL ATT JAG FÅR TRÄFFA EN LÄKARE I HELGEN!

Hon blir tyst en stund och säger att hon ska återkomma. Efter en stund ringer hon upp igen, lite goare i rösten och säger att jag har fått en tid imorgon kl 10:30. T A C K!

Att man ska behöva bli riktigt förbannad! Det är verkligen bara ett jobb för vissa människor! En del passar verkligen inte inom vården!

2 kommentarer:

  1. Bra kämpat!!! Lycka till i morgon hoppas ni får svar på era frågor :)

    SvaraRadera