onsdag 18 juli 2012

Hämtat hem min vagga

Godmorgon godmorgon. Här går det inte att sova. F har 1 ½ vecka semester kvar så han passar på att grisa säng när varken fru eller barn väcker honom. Jag började jobba i måndags och det kändes rätt okej ändå, klart jag tänker mej för vid varje lyft och jag berättade för de jag jobbade med hur läget är så jag fick mycket hjälp under dagen. Jag ska ta det med varje person. Det är stopp på att "vara duktig" och göra det själv, okej om det inte gör att min kropp mår så bra av det men jag har en till att tänka på. Bebisen betyder allt och jag vill inte att den ska påverkas på ett negativt sätt.

Igår var jag på mödravårdcentralen och träffade en läkare. Mötet var bokat sedan ett par veckor sedan just för att utreda ifall jag har en trombos..ja vad det nu hette.. risk för att få blodpropp. Min mamma hade nämligen misstänkt blodpropp när min lillebror föddes och min barnmorska ville att detta skulle tas upp med läkare. Lite kul att det var just min läkare som följt mej under den senaste behandlingen. Hon kom fram till att även att det bara var misstanke om blodpropp så skulle det tas som att det var det. Vilket medför att jag fick ta ett blodprov ( 4 rör ) för att se hur det ligger till med mej. Skulle det visa sig att jag har det där ämnet i kroppen så måste jag ta blodförtunnande sprutor ( antar att det är Innohep ) i 6 dagar efter förlossningen. Blir det snitt så höjd det till 6 veckor. Alltså en ganska drastisk åtgärd så det känns bra att detta har tagits på allvar. Svaret skulle ta 4-6 veckor fick jag veta.
Hon frågade hur jag mådde annars och jag berättade hur paniken hade slått ner hos oss i Norge. Hon läste journalen och ville själv se hur moderkakan såg ut. För sjätte gången fick jag se lille kotten i magen. Oj vad den sprattlar sa hon, det kommer du känna om ett par veckor!
Kotten mår bra och jo moderkakan ligger ju långt ner, lite för munnen, men inte helt. Hon sa som tidigare läkare att den förmodligen kommer förflytta sig uppåt.
Men sa hon. Om du får en blödning igen, liten eller stor, så måste du höra av dej till oss och komma in så vi får titta på dej. Nu har du inga blodansamlingar vilket är bra, men om du blöder igen och det samlas blod kan det ligga och störa livmodern som kan ge sammandragningar som i värsta fall bidrar till missfall. Ush, det där ordet alltså. Missfall. Jag ryser längst med hela ryggraden. Hon menade på att min första blödning inte är någon fara men ifall det skulle ske igen att moderkakan lossnar i kanten så måste jag bli sjukskriven i ett par veckor.
Hon förstod att jag var extra nervös och orolig eftersom det är en graviditet utifrån hormonbehandlingar och hon sa att hon vill skydda den extra också. Skönt att höra! :)

Så länge kotten mår bra kan jag slappna av.

Igår var vi i min barndomsort och hälsade på lite släktingar, bland annat farmor och farfar. Vi gick ner i deras källare för att kika på min vagga som farfar gjorde till mej för 28 år sedan. Jättefin! Jag vill absolut använda den men vi visste inte om vi skulle få in den i bilen eller om vi var tvungna att ta med släp en dag. Men den gick in så fint så med fällda säten! Nu står den här hemma och jag har som plan på att slipa ner lacken och måla den vit. En vagga har man bara de allra första månaderna men oj så fint!! Jag vill ha en sänghimmel ovanför också, men kanske det är för endast flickor? Äh.. det går nog ändå..
Vi har som plan att under hösten göra om vår stora innegarderob på övervåningen till bebisens rum. Kommer bli galant. Just nu ser det pyttelitet ut pga stora garderober som står där inne och klädhängare med massa kläder som tar upp halva rummet, men slänger vi ut allt, lägger nytt golv och målar väggarna så kommer det bli jättefint! Det är flera stycken i vårt område som har det som ett extra barnrum så det är ingen fara på taket att det är för litet! Möjligen lite mörkt eftersom det saknar fönster men vi får slösa lite ström istället :)

Jag har som vision att ha ett klickgolv, vitmålade väggar, vit vagga med sänghimmel, en spegelbyrå med lådor och ett skötbord. Så lite färgklickar på väggarna och klatschig matta! Bebisrummet för sjuttan! :) 

1 kommentar:

  1. Baby rummet är så roligt att inreda! Jag hittade en bild i en mammatidning och sen utgick jag från den. Jag hade oxå en vagga till vår son i början, så jag kunde ligga och vagga honom när han vaknade på natten. Dock verkade han inte uppskatta det lika mycket som jag :)

    SvaraRadera