tisdag 24 juli 2012

Hur svårt kan det vara att göra en pedagogisk bra syskonbok?

F´s barn är hos oss varannan vecka. Så fort vi hämtade dem häromdagen sprang killen ( snart 7 år ) fram och klappade mej på magen och frågade hur bebisen mår. Även tjejen ( 5 år ) frågar ofta och vill känna om hon känner sparkar. Vi försöker förklara hur liten den är och hur lång tid det kommer ta innan den kommer med mera. De pratar mycket om hur de tror det kommer bli och vad de ska hjälpa den med - de ser verkligen fram emot att få en lillasyster eller lillebror. På frågan om vad de tror att det blir har svaret varit länge lillebror! Storebror vill ha en lillebror eftersom han redan har en lillasyster och tjejen håller med storebror, hon är mest stolt över att bli storasyster! Att inte vara minst och att ha någon att pyssla om. Hon är så otroligt lillgammal, hon är den på dagis som tar hand om de mindre barnen, hjälper dem att klä på sig när de ska gå ut m.m. Så hon kommer bli lill-mamma, helt klart! :)

Så var det det här med hur stor är den, varför sparkar den inte o.s.v. Jag har länge varit på jakt efter bra och pedagogiska böcker att läsa för dem så de kan följa med i utvecklingen. Lite lättare att ha ett perspektiv på det hela. De har full koll på när den kommer, det är efter jul då tjejen har fyllt år - då kommer bebisen. Men det hade ändå varit kul att visa dem i en bok.
För någon månad sedan beställde jag hem boken: Vi ska få ett syskon. Men den känns inte helt så som jag hade tänkt mej. Istället har jag nyss klickat hem två andra böcker, Jag vill också ha ett syskon, av Astrid Lindgren och Så blev jag till, av Katarina Janouch. Jag minns att jag läste den första när jag var liten och vad jag kommer ihåg så var den ganska bra.
Men jag tror ändå inte att de kommer fylla det jag söker, eller jo kanske den sista..


Hur svårt ska det vara att göra en Ett barn blir till fast för barn? En pedagogisk bra faktabok för barn!?

1 kommentar:

  1. Berätta sen hur böckerna var! Jag letar också efter en bok, nu kommer ju vår son inte ens vara två år när lillasyster kommer men vi läser mycket för honom och han förstår mer än man tror. Jag har många kompisar med nyfödda som jag "lånar" och berättar att set här är en bebis och då skriker Elis som en bebis :) Han har väl snappat upp hur de låter haha :)

    SvaraRadera