måndag 30 juli 2012

Hon eller han

Jag tänkte jag skulle göra en liten uppdatering på läget. Idag när jag går in i den sjuttonde graviditetsveckan och har gått sexton fulla veckor har jag gjort 40 % av min graviditet. Jösses. Kikar jag på Google på "vecka 17" så får jag upp en hel drös med bilder där magarna är mycket större än min kula. Även att jag nu börjar ha den konstant, inte bara när jag är fisnödig eller kissnödig eller så, så känns den liten jämfört med andra.

Varför ska man alltid jämföra sig med andra?! 

Men alla är vi olika. Olika kroppsbyggnader, bebisarna ligger olika i livmodern, omföderskor blir större fortare o.s.v. Min lilla kula är nog i bra fas utifrån min och bebisens förutsättningar. Den är älskvärd i vilket fall. Oj vad jag längtar till bebisen börjar visa sig genom att röra på sig så jag känner det. Jag är medveten om att det kan ta flera veckor till men jag vill så gärna bara känna lite.. liiiite.. :) Varje kväll när jag går och lägger mej ligger jag blixt stilla och andas knappt ens för att försöka känna något. Men galet lugnt. När vi har varit på VUL har den levt rövare där inne så de hade problem med att fotografera den, så jag kanske inte är lika ivrig med just rörelserna när det närmar sig förlossning.. hehe.. då kanske jag mest önskar att den håller sig lugnare :)

Min kära kusin mms:ade just nu en bild på en Newbie-klänning som hon sett på Kappahl och tipsade om den till kommande kotten. Hon är så bergasäker på att det blir en liten tjejja! Kul att hon har sån feeling. Oftast brukar hon ha rätt säger hon, får se vad det visar den 20:e. Idag är det exakt 3 veckor till RUL. Jag längtar ihjäl mej. Jag vill så gärna veta vad det är för pyre där inne. Inte för att jag skulle måla barnrummet i knallrosa eller supergrönt men jag vill veta just för att få välja namn och kalla den för det resterande tid i magen. Jag är så nyfiken på om det är en hon eller en han. Varken jag eller F har någon som helst känsla av vad det blir men när F pratar om den så säger F han! Blir kanske lätt att man fastnar för det ena eller det andra.

Att det kommer en bebis till oss i början av året är det viktigaste.

7 kommentarer:

  1. Jag går in i v 18 idag, och min mage är mindre än din vad det ser ut som på bilderna. :-) jag kan dölja den med kläder om jag vill. Det är också exakt en vecka sedan jag kände pyret för första gången, o då var det bara på kvällen. Sen några dagar tillbaka känner jag bebisen lite då och då under hela dagen. Så mysigt!!
    Jag vill med veta kön.. Men P vill inte.. Så jag antar att jag får vänta. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det inte så att om man har moderkakan i framvägg så känner man bebisen senare medan om man har den i bakvägg så kan känningarna komma tidigare..

      Jag har i bakvägg har jag fått veta.. men ja ja det kommer när det kommer.. men det hade varit sååå roligt att få känna liiite :)

      Spännande att se vad alla går omkring och bär på i magarna! Vi är ju ganska många som väntar runtomkring samma tid..Får ni reda på könet på RUL?

      Kram!

      Radera
    2. Jag vet inte hur min moderkaka ligger, men antar att det är i bakvägg. :-)
      Jag räknar veckorna som du gör, jag är _i_ v 18, har gått 17 fulla v och 1 dag. En av mina appar räknar som jag, o en en v efter. Haha. Men den som räknar som mig har 6 januari som bf, så jag går efter den.

      Här får dom tala om kön om de ser det uppenbart, men de letar inte aktivt. För bara ett litet tag sen sa dom inte alls. Hur gör dom hos er?

      Radera
    3. Ja det låter ju som att den gör det :) Jag är så avis på dej som känner! :)
      Det är samma här, de talar om men letar inte aktivt. Det är något som har bestämts nu i år. Tidigare så var det helt stopp, de fick inte tala om. Så jag är riktigt glad att de ändrade på det så vi har chans att få reda på om det är en hon eller han. Vi har ju redan valt två namn så det vore kul att få kalla den för sitt namn redan nu :)

      Kram på dej

      Radera
  2. Ja dessa magar, tänk att man kan se så olika ut! Första graviditeten tyckte jag att jag väntade såååå länge på att den skulle komma, och det gjorde den efter RUL. sen växte den så jag trodde jag skulle spricka mellan v 20-22 men det kom och gick i perioder tack och lov. Men när jag skriver vecka 20 menar jag 20+0 till 20+6 så man skriver ju lite olika. Och på en vecka kan det hända mycket så din mage och dina sparkar dyker nog upp snart! Nu i andra grav tyckte jag att den ploppade ut väldigt tidigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har också sett att det skrivs olika med veckorna. BM räknar ju 16+0 medan jag tänker att jag nu har gått in i vecka 17. Jag satt och funderade på om jag skulle gå tillbaka till inläggen och ändra så jag skriver att det är vecka 16 nu, men njae.. kvittar kanske.. Bara man har koll på det själv :)

      Har du känt något? Spännande för dej att kunna jämföra med förra graviditeten.. känner du någon skillnad rent fysiskt?

      Kram

      Radera
  3. Ja det skapar lite förvirring med veckorna ibland :) Vilken vecka ska man läsa på tex om vad som händer i magen?

    Ja jag har känt bebisen länge nu, jag kände tidigt med första barnet också fast moderkakan var i framvägg då. Nu är den i bakvägg och det känns nog kanske aningens mer. Nu är det rejäla sparkar och det syns utanpå :) Och rent fysiskt är ALLT annorlunda :) Kanske för att man har en sprallig 1,5 åring att se efter. Tröttare, mått mer dåligt, orkar inte träna alls osv. Men det får helt enkelt vara så!

    SvaraRadera