tisdag 12 juni 2012

Inskrivningen

Nu är vi inskrivna på mödravården. Fräsigt. F och jag var i god tid och satt i väntrummet medan det kom och gick kvinnor och män. Den ena var tidigt gravid (antar att det var dags för hälsosamtal) nästkommande med olika stora kulor och sedan en nybliven mamma med bebis i bilstol. Tänk vilken fin väg vi också har framför oss. Om ett par månader är det jag som har en sådan kula på magen :)

Inskrivningen gick bra, vi fick mycket information och svar på våra frågor. Vi pratade lite hur vår familjesituation ser ut ( med tanke på tidigare barn ) och det togs lite prover på mej.

Hb 123.
P-glukos 5,3
Blodtryck 120/60
BMI 23,5
Urinprov ua

Allt såg tipptopp ut och det var förvånande att jag inte har gått upp något i vikt än med tanke på att jag bara levde på rostade mackor i 1-2 veckor.
Eftersom jag är laktosintollerant och nästintill inte ens dricker någon mjölk ville hon att jag skulle börja med det. Bebisen får i sig sin del men det blir på min bekostnad. Den enda mjölken jag får i mej är om jag äter jordgubbar någon gång eller om jag har det i maten, att ta ett glas laktosmjölk till smörgåsen har väl aldrig hänt. Men hädanefter får det bli andra bullar på den fronten. Det är bara att nicka och se glad ut.

Vi fick tider för NUPP-test, det stora ultraljudet och första besöket. Känns helt overkligt att det faktiskt finnns en planering och ännu mer overkligt att det faktiskt ligger en liten kotte i magen. Oförståeligt. Det går inte in. 

2 kommentarer:

  1. Åååååhh! GRATTIS! Uh vilken känsla! Jag är inte alls avundsjuk ;) Men som du kämpat är du värd det här.

    Ingen telefon har ringt så i morgon bär det iväg till örebro igen för återföring! :D

    KRAAAAM

    SvaraRadera
  2. Jag blev faktiskt glatt överraskad när jag var tvungen att äta laktosfritt ett tag för det fanns så många produkter idag och jag märkte ingen skillnad i smak heller. Jag är en mjölkoman så jag var väldigt skeptisk till mjölken först men dem var god :)

    Jag läser lite överallt om NUPP och KUBB test så jag frågade min barnmorska om man inte blir erbjuden det över huvud taget bara för att man bor i Jämtland. Och nej, bara om man var över 35 år då bebisen är beräknad att födas! Samma sak med att bli gyn undersökt och träffa en läkare, det har aldrig hänt här. Lite konstigt att det är så olika vart man bor :0 Men jag ser att du har massor av roliga inplanerade kontroller, det är ju så underbart att se den lilla "räkan" där inne :) Jag lyssnade på hjärtljuden igår och det har hängt med mig hela dygnet, jag kan knappt tänka på nått annat, lilla bebisen "is hanging in there" fortfarandeså nu känns det ganska lugn. En månad till RUL för mig :)

    SvaraRadera