torsdag 28 juni 2012

Novellfilm och magbekymmer

Sitter i köket med minilaptopen och har kikat på novellfilmen Liv, lust och längtan som finns på Svt play. Den var rörande och så igenkännande. Vi har inte behövt gå vidare till IVF så jag kan inte säga att jag känner igen mej till 100 procent men just längtan, räknande av dagar, väntan, hoppet, ångesten, oron, ilskan, avundsjukan...
Bara det att veta att vi kanske kommer få gå den vägen har varit supertuff. Att vi nu har lyckats med hjälp av "bara" tabletter och spruta är en otrolig seger. Inte bara för att det ligger ett foster i min mage utan även att vi kan lyckas på "egen hand". Inte behöva gå igenom den otroligt tuffa resan vad IVF innebär.
Tårarna rann nerför mina kinder av två skäl under filmens gång. Av igenkännande och av tacksamhet!

Bra film som jag tycker skulle ses av alla. Alla!

Idag är jag ledig och jag har nyligen ätit min andra frukost. Den första åt jag tidigt imorse då jag vaknade av sprängfull blåsa och ond mage. Min barnmorska blev lite orolig när jag berättade att jag är laktosintollerant och att jag inte får i mej mjölk förutom det lilla i maten. Hon propsade på att jag skulle dricka 1 glas mjölk om dagen eller äta fil eller yoghurt. Fil går bara inte, sur skit. Men däremot har jag faktiskt om inte varje så iallafall varannan dag druckit mjölk eller ätit yoghurt. Finns massor med laktosvarianter så det är ju egentligen bara en vanesak att börja köpa hem det.

Nog om det.

Annars?

Jo! Jag har fått igång bajseriet. JIPPI! Hade ett uppehåll på 5-6 dagar i samband med förra helgen. Magen har varit ett bekymmer för mej i många, många år. Inte nog med laktosen, läkarna hittade ingenting via uteslutningsundersökningarna utan gav mej helt enkelt svaret att jag har troligtvis IBS. Också liksom. Pco-s, laktos och IBS. Jävla mage te att bråka.
Det har gått i vågor, skov kan man säga. Vissa perioder kan jag knappt äta något utan att få ont för att efter ett tag kunna tåla lite, lite, lite mjölk. Bekymmerna visar sig i magkramper och antingen diarré eller förstoppning.

Å så lyckades vi bli gravida.

Häromdagen, efter 5-6 dagars uppehåll, fick jag nog och åkte och köpte en påse med plommon och kiwi. Det har jag ätit nu i tre dagar och johomenvisst! Nu ligger det som mitt kvällsgott! Gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar