fredag 20 september 2013

Senaste dagarnas projekt

Mönstren som jag använder mej utav kommer från Hanne Meedom´s Barnkläder 0-3 år. Byxorna som jag har sytt tidigare har jag dock ritat upp mönster till själv. Meedom har en väldigt bra grundmönster, dock får man ju ändra lite hit och dit. Det finns form 1, 2 och 3 beroende på tajthet. Tröjorna som jag sydde till Truls var form 1 och de sitter bra nu men blir det fler så ska jag testa att göra form 2 + öka längden lite.

 




Var ju helt enkelt tvungen att sy ett par matchande byxor till Truls tröja och mössa. Storlek 74, form 1. Bra i passform men jag fick rita om mönstret lite. Det känns som att man får fixa och trixa med de flesta mönster för att få det så man gillar det.

Så var det ju det här med dregglisar. Dregglisar till förbannelse men ändå har man inga torra eller rena! Jag testade att sy en för ett tag sedan men den vart inte bra någonstans. Nu ritade jag ett mönster, gjorde om och sydde, ritade om, sydde och ritade om igen.. Jag vet inte om jag är helt nöjd ännu. Men det är på rätt väg åtminstone. Övertyget är Jersey och undertyget är fleece för att hålla tröjan under torr åtminstone. 



I tygaffären här i stan hittade jag en stuvbit i detta underbara tyg. Jag gjorde tröjan i 74 men ökade runtom. Tyvärr tänkte jag mej inte för så jag ökade runt halsen också. Puckolainen. 
Tröjan motsvarar nog en 80 för den blev stor. Men den som väntar på något gott... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar