torsdag 21 november 2013

Snö

Jajamensan, igår kväll när jag skjutsade Noah till Scouterna kom det snöregn oppifrån gud allsmäktiges himlarike. 
En stund senare började det bli vitt på marken och idag ser det ut såhär. Julkänsla direkt! Tända ljus och lussebulle till frulle! 

Det är kallt men inte så kallt att det fryser utan det är sådär "komma hem från skolan med dyngsura skor och pissblöta vantar och vi gjorde snöbollar men de blev inte hårda" 

Säger du det. 

På tal om vantar, man säger ju att tvättmaskinen lever på strumpor men dessa vantar.. jag kan inte för mitt liv förstå hur de kan hamna på alla miljoners ställen förutom på barnens händer. 
Mamman tror att alla ligger här och vi tror att alla ligger där. Barnen de gissar på "någonstans" 
Snarare ingenstans. 

När vi var i den gula affären i höstas laddade vi med 6-7 par handskar per stort barn och vi tänkte att nu jäklar borde vi ta oss fram till mars, men jag vete sjutton. Jag gissar på januari.. :) 

Jag klädde nyss på lilleman overallen och fåraF-mössan. Titt så lycklig han blidde! 



Men han somnade gott där ute i vagnen. Jag sitter och lurar på om jag/vi har gjort honom en otjänst att bara kunna somna ute i vagnen på dagarna. De gånger jag har testat att söva honom i sin säng vänder han upp och ner på moder jord. Jag vet inte vem av oss som tappar tålamodet först.. 
Att sova ute är allra godast, han får frisk luft och det är ett riktigt bra sätt att försöka undvika vintersmittor så gott det går! Men jag tänker att det kanske blir för kallt i vinter. Sover andra barn ute mitt i vintern? 
När han var litenliten sov han en del ute men då hade han dels tjocka varma fårapläden under och över sig och liggdelarna är mer inbonade och vindskyddade mot vad sittdelarna är. Hmm. 
Sen vill jag inte byllsa på med för mycket nu, då kanske han fryser när det verkligen blir kallt.. 

Samtidigt så vill jag att han ska behålla den vanan så han får sova ute i vagnen på förskolan! 

Äh.. På med kläder, bra åkpåse och ut mä'n. Det gör gott! Han har aldrig varit kall när vi tagit in honom.. 

Vi fick med en bra Teutonia-åkpåse vid vagnköpet. En sovsäcksvariant. Den har även ett extra täcke att sätta fast på ovansidan så det har vi att ta till sen när det verkligen blir kallt sedan. 

Jag tror väl egentligen att jag överdriver min nojja lite. Men det är nog för att jag själv är så bövvla frusen av mej! Jag sover med duntäcket året runt och det är banne mej dags att plocka fram duntofflorna nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar