onsdag 23 maj 2012

Hälsosamtalet


gick finfint. Barnmorskan gick igenom de viktiga punkterna kring alkohol, droger och tobak. Pratade kring mat och viktiga vitaminer. Ja det vanliga antar jag. Grunden till att må bra och ge barnet den bästa starten. Hon frågade hur mycket jag drack innan graviditeten och jag fick verkligen tänka efter. Har jag druckit mej onykter sedan utredningens gång? Jo kanske någon gång. Men annars så har det varit enstaka cider eller så. Jag berättade dock att jag blev kidnappad ca en vecka efter ägglossningen då min möhippa ägde rum och att jag då drack en del. Men hon lugnade mej med att det inte skulle vara någon fara. Skönt. 

Jag fick frågan om NUPP-test. Eller KUB som man också säger. Innan jag hade hört talas om hela proceduren var jag stensäker på att jag ville göra detta test - man får ju göra ett ultraljud. Bara det liksom!
Precis så menade hon också, att många inte inser vad det kan innebära utan vill göra det av just den anledningen. Hon förklarade innebörden och att man måste vara beredd på att ev få sämre svar och att man då får genomgå ett fostervattensprov vilket höjer missfallsrisken med någon procent. Hur tacklar man sedan svaret ifall det är negativt? Om det visar sig att bebisen har en kromosomavvikelse. 
Hur tar man det? 

Hon ville att jag och F skulle prata igenom detta ordentligt. Vi bokade en preliminär ultraljudstid för NUPP sedan får vi se hur vi gör med det.

Hur har ni gjort? Hur har ni tänkt?

Jag fick en del broschyrer med mej hem och även en bok, Vänta barn. Nu ska jag lägga mej ute på gräsmattan och läsa lite innan jag går på kvällsarbetet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar