tisdag 27 mars 2012

När ska ni skaffa barn då?

S k a f f a   b a r n ?

Skaffa hund okej. Skaffa ny matta till hallen ja.

Men skaffa barn. Att skaffa barn. Jag personligen är en stark motståndare till just det begreppet. Man skaffar inte barn. Man blir med barn. Man försöker bli med barn. Man har blivit med barn.
Jag säger inte att jag och min sambo håller på att skaffa barn. Inte alls. Däremot försöker vi bli gravida. Vi försöker få ett barn tillsammans. Eller helt enkelt vi pöker på vissa bestämda dagar och hoppas att det tar sig nån jävla gång!

Så är det.

Häromdagen träffade jag på grannen till oss. Eftersom vi är nyinflyttade får man ju gå igenom familjesituationen.
- Hur gamla är era barn då?
- De är inte mina, det är min sambos. De är si och så gamla.
- Jaaaahaaa du har inga barn. Men ska ni inte skaffa barn då?

Detta frågar människan efter bara någon minuts prat. Frågar man så eller? Sådär direkt? Egentligen borde jag inte bli förvånad för jag vet svaret; jo man frågar tydligen så i den här världen. Man är inte alls blyg med sådana frågor. Eller rättare sagt: Man tänker inte i de banorna! Speciellt inte om man redan har ett gäng med kids runt benen! Då tar man för givet att alla kan knulla sig till en unge på två röda.

Men alla kan inte det. Alla får inte en unge av ett pök en lördagnatt då mannen druckit en öl till sporten! Alla blir inte på smällen! Alla blir inte oplanerat gravida!

Det är ändå väldigt vanligt att man hör folk berätta om deras vän eller släkting som inte kan få barn eller som kämpar mot barnlöshet. Många känner ändå någon eller något par som har krux på tråden. Trots det så finns det ingen mjukhetskänsla kring den diskussionen. Nädå bara släng ur dej frågan och välj helst: När ska ni skaffa barn då?

M a n  s k a f f a r  i n t e  b a r n!

Jag blir lika upprörd som Gubben Ekborg i Tomten är far till alla barnen:
M a n  b a n d a r  i n t e  K a l l e  A n k a!!

Jag har lärt mej att dra på det där flinet och leendet och säga något i stil med: Nä, det blir inte än. Det kommer längre fram. Inga vakna nätter eller spyiga tröjor än.. ha ha!

Egentligen är jag så otroligt sugen att dra till sanningen (och helst spä på lite extra) för att de varit så plumpta. Jag skulle vilja se de tappa facet! Kanske skulle de inte vara så "på" nästa gång de hamnar i liknande händelse?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar