torsdag 8 mars 2012

Rådgivning

Nu har jag ringt och rådfrågat en barnmorska kring det här. Enligt henne hade min läkare skickat ett brev till mej igår och hon läste upp det åt mej. "Progesteronvärdet låg på 24 och visar troligen ej ägglossning. Hör av dig när du får din nästa mens".

Jahapp. Nu kommer det ny information helt plötsligt. Ingen ägglossning. Hur kommer det sig då att läkarna vid de två senaste läkarbesöken talade om för mej att min gulkroppscysta beror på att jag har haft ägglossning och att värdet på 24 var bra och visade en ägglossning. Att man skulle ligga på ett värde mellan 3,8-50.

Ja denna snurriga värld alltså. Vet de ens själva hur de har det?

Jag bad att barnmorskan skulle rådfråga med min läkare angående hurvida jag ska vänta med Proverakur eller återbesök p.g.a cystan. Hon lovade att ringa tillbaka och jag pratade just med henne. Jag ska börja äta Provera i mitten på nästa vecka och sedan få komma på ett besök hos min läkare i början av min nästa mens. Utifrån vad det visar och ifall cystan har försvunnit eller ej ska det bedömmas hur vidare Pergotimebehandling ska göras.

Det var ju bra. Men samtidigt. OM jag nu inte hade någon ägglossning. Vad är det då för en cysta om det då inte är en gulkroppscysta? Skit sak samma egentligen, bara den är puts väck den 26:e då jag har läkarbesöket inbokat.

2 kommentarer:

  1. Oj så invecklat! Förstår att du blir förvirrad. Om nu inte blodprovet visade på ett värde som talar för ägglossning så kan det ju vara så att det faktikt inte togs på rätt tid. Så var det för mig. Äl inträffade efter att jag varit hos läkaren för att kontrollera om jag haft ägglossning!
    Fast då det är ju konstigt att den andra läkaren säger att 24 är ett värde som talar för äl. Som sagt, förvirrande!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja det är lite skevt just nu. Man kan ju tycka att läkarna borde vara synkade med varandra och ha samma gräns för vad som är ägglossning och inte..

    Kram!

    SvaraRadera