onsdag 21 mars 2012

Pco och akupunktur

Jag har nu googlat mej vindögd ett tag. Det här med Pco(s) och akupunktur hörrni. Att det ska vara en bra kombination har jag ju hört länge och jag tror på den filosofin. Faktiskt.
För många år sedan, kanske 7-8 år sedan hade jag en depression och jag åt antidepressivt i en period. På något sätt så blev jag kopplad till en akupunktör, jag har inte hela minnesbilden klar för mej om jag sökte själv eller om jag blev tipsad om det. Men hur eller hur så gick jag på ett tiotal behandlingar, just för att må bra igen.
Akupunktören kom ganska snabbt in på att mina värden inte låg bra, hon bad mej ta hormonprover på vårdcentralen och jag fick behandlingar för att livmodern skulle få bättre genomblödningar minns jag och att jag samlade på mej blod berättade hon.
Mycket riktigt, detta var i samma veva som jag hade haft mensuppehåll i nio månader och när hon hade stuckit mej med nålar x antal gånger så kom menstruationen igång. Jag hade mens i 9 veckor och fick söka hjälp för att få stopp på det. Snacka om utrensning!
Hon menade på att jag skulle behöva fortsatt behandling men jag tyckte att alla mina pengar gick till det där, jag var i 20-årsåldern och hade väl större behov av att lägga det på puben tyckte jag ;)

Sen dess har jag inte fått nålar. Eller jo, jag var hos en massör en gång och hon satte en i huvudet på mej och lite så.
Nu är jag inne på det här igen. Kanske kan det vara en metod för mej? Saken är bara att jag vill inte lägga ut en halv förmögenhet på det. Vissa akupunktörer är Landstingsknutna och det går på högkostnadskortet, sånt gillas! Jag tror jag ska ta och ringa runt de som finns här i stan och i närliggande städer. Det vore nästan värt att prova!
Har ni testat akupunktur?

2 kommentarer:

  1. Väldigt intressant att läsa om dina erfarenheter Jag har också varit inne mycket på att testa akupunktur och ett tag satt jag och gogglade på det ganska ofta. Av någon anledning har jag sedan helt glömt av det men nu när du skriver om det så blir jag riktigt sugen på att testa.
    Ja det kostar nog en del men om det på något sätt skulle hjälpa så är det ju helt klart värt det:-) Ska också sätta mig och kolla på det nu!

    SvaraRadera
  2. Jag ringde till en akupunktör här i stan för att rådfråga lite, hon tog 400:- för ett förstabesök där hon bedömer och så. Sedan kostade det 550:- per gång. Hon var inte knuten till Landstinget så det kostar ju en del. Tusenlapparna tickar iväg..

    Hör av dej om du verkar få napp och ifall du börjar med det.. Kram!

    SvaraRadera