söndag 17 februari 2013

Rutinerna vid 3 veckorsålder

Ja igår var det tre veckor sedan lillen anlände. Tre veckor. TRE VECKOR.
Här kommer en sammanfattning på hur livet med lillen ser ut:

Han vaknar någonstans vid 04-05-tiden på mörrnen. Ligger och gnyr i vaggan, vissa mornar går det att locka med nappen och så sover han vidare en stund medan vissa mornar är det mat som gäller direkt. Jag brukar ta ett blöjbyte innan matning och så en rutt ner i köket efter Minifom-droppar. Det spys en del också, det tillhör liksom grejen med att äta. Han somnar som oftast om ganska snabbt.
Vaknar nästa gång runt 08-tiden. Samma visa som ovan fast med ett avslut där jag låter honom vara naken med enbart blöja och så ligger vi och myser hud mot hud i sängen. Han är vaken och pigg och ofta ligger han på mitt bröst och vi känner varandras hjärtljud. Framåt 9:00-10:00 går vi upp och jag lägger honom nere i vagnen under trappan där han då sover sin förmiddagslur. Under tiden hinner jag duscha, klä på mej och äta frukost i godan ro.
Framåt 12:00 vaknar han och vill ha påfyllning. Han är väl kanske vaken 1-2 timmar efter det. Pappa F kommer hem från jobbet vid 13:30 och vid ett par gånger har jag haft en kotte i tutten men ibland håller han sig till 15:00. Eftermiddagen består av mys och bus med en bebissaknande pappa. Kotten är ganska pigg och vaken på eftermiddagen. Äter nästa mål vid 17:00 någonstans och sover fram till nästa mål som brukar bli runt 19:30-20:00. Brukar sitta och amma till Farmen :)
Här har han då sin absoluta pigghetsstund. Han ler med hela ansiktet och skrattar gott när vi busar med honom. Han är vaken och hänger med morsan, farsan och syskon i tv-soffan. Jag brukar byta blöja och klä på honom pyjamas efter kvällsmålet för att ha det klart till natten.
Vid 22:00-tiden brukar hans ögon gå i kors. Så även morsans och vi går upp och lägger oss. Jag i sängen och han i vaggan. Senaste 1 ½ veckan har han sovit där i varenda natt. Gött! Han har som ofta lite svårt att komma till ro och jag får vagga, vyssja, sjunga, smeka panna, fylla på tanken och buffa bebisrumpa innan han slår igen sina vackra blå alltifrån 22:30-00:00.
Vissa nätter kan han vakna på småtimmarna och ligga och filura efter en borttappad tutte men ofta somnar han om när han har fått den igen.

Å ja sedan framåt 04:00-05:00 är det sedan dags för första frukostmålet. Jag får alltså en sammanhängande sömn på minst 4-5 timmar varje natt. Tack T!

Igår/inatt hade vi moster och hennes sambo på besök. Vi kikade på Melodifestivalen och åt en massa onyttigt. Jag tog mej en Xider - cactus/lime, åh fy sjutton så underbart ljuvligt. Barnmorskan som var på hembesöket berättade att det är helt okej att ta sig ett glas vin eller så någongång ibland, det går inte över till barnet! Jag har under graviditeten också hört detta men har liksom känt att mitt samvete inte skulle tillåta en cider trots att det är utom fara för bebisen. Men när F frågade i fredags om han skulle köpa hem cider så tackade jag ja. Som sagt, EN är ingen fara att ta.

T fick återigen finfina kläder av moster. Moster kommer skämma bort sitt lilla blivande gudbarn!


Superfina! Älskar Newbie och dessa hängselbrallor var grymma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar