onsdag 20 mars 2013

Barndomsminnen

Min farmor och farfar hade/har en bokhylla med en massa barnböcker som vi läste när vi var små. Farmor brukade även läsa dem för oss när vi sov hos dem. Knapriga plättar till middag, eller kött, sås och potatis, ballerinakex som låg i en speciell burk i kylskåpet å så en godnattsaga. Barndomsminnen! När vi var och firade farfars 80-årsdag i höstas satt vi och kikade i de gamla fotoalbumen från när vi var små. Åh galet vad det värmer i hjärtat när man tittar tillbaka på sina yngre dagar. Jag har blivit sjukt larvigt blödig sedan jag fick den där lilla filuren i magen!

Hur som helst så var jag väldigt fäst vid en speciell bok och eftersom kusin Maddi är två år äldre kunde hon läsa den för mej vilket hon också gjorde många, många gånger.

När vi gifte oss förra sommaren fick jag ett fint paket av Maddi med olika personliga saker som symboliserar oss, bland annat just den boken! På kortet sitter vi på farmor och farfars uteplats, ja jag är ungen med klubban i munnen, såklart. Godisfreak.



Jag minns ju precis varenda mening i boken och det är redigt nostalgiskt att sitta och bläddra i den. Flickan vill absolut inte gå till dagis, hon och mamman och pappan bråkar hele morrnen och de blir försenade för en det ena. När de väl kommer iväg och hon är på dagis så vänder det efter en stund och när hon sedan ska gå hem så vill hon absolut inte gå hem.


Jag tog fram boken idag och läste den för Truls. Han satt tyst i mitt knä och var väl måttligt road egentligen. Jag däremot fick en redig go känsla i magen - vår bok ju! Vare sig Trulleman vill eller inte så ska denna bli en given godnattsaga!
Ush nu blev jag lite gråtig, jag hoppas att de har behållit många av böckerna för nästa gång jag åker till dem ska jag nog ta och sätta mej ner och kika igenom dem igen, det var ju ett par år sedan!
Det var ett par speciella böcker som jag minns att jag gillade extra mycket men kan inte för mitt liv komma på vad de heter. En handlade i alla fall om en soldat med ett gevär som på något sätt hamnade under marken där han stötte på tre hundar med ögon stora som.. typ dassalock, nä det stod det ju inte men det förklarades likheter på dessa otäcka ögonen. Jag minns inte helt vad han gjorde där nere men opp kom han efter ett tag.
Sedan var det en med en liten mus som åkte häst och vagn över en stenbro. Typ. Bra minne Malin.

Många av dem tror jag tillhör mina kusiner så de kanske har tagit hem dem igen, men det hade varit guld värt att få reda på vad de hette så jag kan försöka få tag i dem på någon bokhandel eller genom nätet på något sätt. Hade varit kul att läsa dem för Truls.


Barndomsminnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar