onsdag 6 mars 2013

Närhet och spyor

Denna lilla mage. Är det inte fis på tvären så är det rapbekymmer och kräkfester. Han skriker av magont och jag masserar och stoppar i honom magdroppar. Lite bättre har det allt blivit helt klart men då och då så får han ordentligt ont. Möjligtvis så har jag inte redigt hundra koll på vad jag själv stoppar i mej men största orsaken ligger på att han äter så fort, det finns så mycket mat och att han sväljer mycket luft. Jag avbryter honom mitt i amningarna men han blir tokförbannad och sparkar och viftar med armarna som en karatekid. Många gånger så underlättar det och masserar jag honom när han har ont så ser man hur han slappnar av när luften har gått åt valfritt håll.
Å så dessa kräkningar, halleluja. Jag vet inte hur många gånger jag byter kläder på mej och T och dessa spydukar. Att ha 30 fyrkantiga handdukar i kåken är inte ett minus. Stackers unge han kommer traska omkring här sedan dragandes med en spyduk som sin snutte när han blir större.
Å jag, jag tycker inte jag gör annat än slänger en spyduk över axeln eller lägger den i tvätten, luktar på dem och tänker äh va faan den är faktiskt lite torr i ena hörnet..å den luktar inte unket...än. Och beslutar att den kan ligga över axeln ett tag te.

Nä så illa är det inte. Bara nästan.

T, lille T. Älskade lille barn. Nu i två nätter har han legat på F´s sida av sängen. Med sin lilla Laban-kudde och pappas täcke har han legat och snosat bredvid mej. Att känna hans lilla andedräkt där bredvid..mm.. muche! När han har ätit och blivit bytt på har han legat vaken en stund, inte irriterad utan har bara legat och tittat på mej, hållit sina små händer runt mina fingrar och liksom gett mej en blick som jag tolkar som faan vad jag älskar dej morsan, släng ner farsan på sofflocket så kan jag grisa i din säng forever!

Jag har tänkt tanken ett par gånger dessa nätter.

Å denna goa bebisnacke som luktar mumma, ja som nybadad luktar han redigt underbart. Jag får inte nog av att han är sådär fin och välskapt. Att han timmarna tidigare har skrikit för full hals finns inte i minnet då.
Jag har en känsla av att det kommer bli en redig närhetsperson av dennadär. Med oss som föräldrar så kan det inte bli annat. När han ska sova och inte redigt kommer till ro hjälper det många gånger att lägga en hand över ögonen/pannan på honom eller att smeka honom på näsroten/pannan. Efter trippen till Ikea i helgen var vi mer än trötta alla tre och vi slängde oss i soffan på eftermiddagen. Jag låg panna mot panna med T och vi somnade gott båda två. Muche..!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar