måndag 18 mars 2013

hysteriskamammor.nu

Barnet växer så det knakar så idag åkte symaskinen fram och fyra par byxor och två mössor blev resultatet. Dessa + ett par helsvarta och ett par helgråa. Vad kul det är.




Hua.. vad kallt det är ute och värre blir det. Snöoväder på ingång. VARTÄRVÅREN!?
Idag var jag på första mammagruppsträffen. Jo barnet var också med. Jag har inte riktigt kommit underfund med vad jag ska tycka och tänka om saken. Hysteri passar nästan lite bra som förklaring. Truls är yngst i vår grupp ( 6 mammor och barn ) och det skiljde 1 månad till den äldsta. Bvc-damen satt och predikade om diverse grejer och mammorna satt och pratade i munnen på varandra om hur deras nu 12-veckors bebisar nu kunde le med hela ansiktet och "prata" och "svara".
- Åååå så fint hon svarar dej, sa Bvc-damen till en mamma, seee vad hon söker dina ögon och vill prata.
Var bara tyst Malin, tänkte jag, säg inte att din 7-veckors bebis gör precis detsamma. Gör inte situationen mer lik Solsidan än vad den redan är!!!
- Ja min lilla äter Tacos!
- Jasså, ja min började läsa Nationalencyklopedin förra veckan..

Mamman som satt bredvid mej i soffan hade ett lite otåligt barn i famnen som inte ville komma till ro hur hon än satt eller höll honom och hon for runt med armarna, vände på´n fram och tillbaka och bökade. Han grät och hon blev mer och mer otålig även hon och började istället guppa så hela soffan skakade. Smidigt då slapp ju jag guppa min unge. En annan mamma torkade kräks som for rätt ut över unge, mamma och golv medan en tredje slängde fram ena patten mitt i alltihopa för att få tyst på den gallskrikande dottern. Å mitt i allt tumult hördes Bvs-damens röst; i den här broschyren kan ni läsa om hur ni i förväg bör säkra ert hem och tänk på.. 

Jag satt tyst i hörnet av soffan och tittade på vad som utspelade sig. Truls han sov i min famn. En fråga hade jag, finns det risk att barnet kommer bli/är pälsdjur-nöt-pollen-allerisk eftersom hans halvbror är det. Sedan tog de andra mammornas röster över det hela och det diskuterades hej vilt vilket ersättningsmärke som var bäst, vems unge som sov mest på nätterna och varför ska man göra så eller varför är si bättre..


Joråsåatteee..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar