måndag 7 november 2011

Återbesöket hos min ord. läkare

gav reaktionen:

Det var som faan!

I både bra och dåligt perspektiv.

Såhär. Mina fyra stora äggblåsor finns kvar. De gillar min kropp. Ett hade minskat liiiiite, ett hade växt liiiiite och två var i ungefär samma storlek som för en vecka sedan.
Min högra äggstock (där jag har en äggblåsa) var i samma storlek som tidigare. Ingen förändring.
Min vänstra (där jag alltså har tre äggblåsor, aj) har vuxit ytterligare. Sist var den 6 cm. Idag var den 8 cm !!
Inte undra på att det gör ont. Hon blev lite orolig att den fortfarande växer och menade på att kommer den upp i 10 cm så börjar man undra om man inte ska göra något. Jag frågade om hon menade operation, men fick lite luddigt nej-svar på det utan man tar till andra medel.. Jag vågade ärligt talat inte fråga något mer. Tänkte bara att äggstocksjävel, växer du så ska du få se på andra bullar!

Läget är alltså ganska lika ur äggblåsornas synvinkel. Äggstocken bråkar.

Däremot var det ett riktigt bra besked jag fick. På min första kul (enkel) blev Progesteronvärdet 0,8. Alltså ingen som helst reaktion i tjejmagen. Denna kuren (dubbel) visade värdet 99 !! Vilken jäkla skillnad. Min läkare diskuterade mitt fall med sina kollegor och alla sa att detta är ovanligt. Att det blir sån reaktion på äggblåsor och äggstockar vid Pergotime.
Jag blev lite orolig och frågade om det var så att våra chanser var körda nu när min kropp reagerar så lustigt. Men hon sa att den får bara en för stor skjuts och att vi såklart ska fortsätta och försöka ställa in rätt dos, men att vi nu måste fokusera på att detta går tillbaka. Att min "lilla" äggstock ska återhämta sig och att äggblåsorna försvinner.

Hon sa att nu när jag har haft ägglossning så borde mensen komma nu i dagarna och ofta försvinner äggblåsorna då. Jag hoppas och håller mina tummar tills de vitnar, ta ma tusan.
Jag har ingen lust att vänta i flera månader på att detta ska gå tillbaka till normalt utgångsläge.

Jag är hemskt glad över att min kropp reagerar! Jag är otroligt glad över att jag fått min första?! ägglossning och jag är hemskt glad att vi "bara" är på Pergotimestadiet och att det inte är kört!

Men.

Det är rätt obehagligt att känna den stora äggstocksklumpen i vänster ljumske. Det är oroväckande hela alltet.

Gnällhörnan:
Ont i magen
Ont i svanken
Ömma tuttvårtor
Illamående som kommer och går

1 kommentar: