tisdag 28 februari 2012

Djävulen och ängeln

Ena dagen känns allt bra för att rasa i nästa. Ena dagen kan jag möta en spädis i affären och känna glädje för deras skull för att nästa dag vända i gången och gå en omväg istället. Ena dagen kan jag sitta och dagdrömma mej bort och känna fjärilar i magen och tänka tänk när. För att dagen efter vilja spy på ägglossningstesten i badrumsskåpet och tänka det kommer aldrig gå. 

Kontraster. Hopp. Tvivla. Förtvivlan. Ångest. Oro. Glädjestunder. Lyckorus. Ledsamheter....

Det är så många ord som kan beskriva det vi går igenom. Jag kan inte samla dem. Ibland existerar bara de goda och ibland bara de onda och fula. Allt efter känslan i stunden. När man får ett besked att ägglossning har skett eller att ett ägg är i godkänd storlek finns inga negativa ord. När man byter tampong efter tampong eller man får besked om ytterligare en cysta existerar inga lyckobringande ord.

Jag och min sambo gick och la oss tidigt igår för att kunna ha kvällen i sängen. Att få den där stunden när man har närheten på ett helt annat sätt. Det är så gott att kunna ligga där bredvid varandra och vi behöver inte alltid säga så mycket, vi vet båda två ungefär vad vi känner och tycker. En hård kram, smekning i ansiktet eller liknande visar så många ord inombords.
Många gånger så pratar vi mycket om det också. Jag vet att han kan tycka att jag upprepar vissa saker och känslor utan att han har sagt det till mej, men ändå lyssnar han på mej och försöker vända mina tankar till det positiva.
Ibland får jag känslan av att han inte redigt är på samma nivå som jag. Att han tar väldigt lätt på detta. Jag har sagt det till honom men han menar på att han är lika mycket i detta som jag, han lever bredvid mej och upplever mina dippar och bra besked och känner ledsamhet och hopp han också. Fast kanske på ett mer jämn linje, jag har en tendens att gräva ner mej i det negativa medan han står stabilt kvar och är den som tar spaden ur mina händer och sparkar igen gropen. Han ser det positiva i saker och ting. Gör de små bra sakerna till stora bra saker.
Vi vet ju att vi har grunden nu. Dina äggledare har fria passager, mina spermier simmar bra och medicinen ger dej ägglossing. Det är bara en tidsfråga!
Jag vet att han längtar efter en liten. Jag vet att han önskar att vi får bli gravida. Det vet jag, men ändå så blir jag förvånad och lyckorusig varje gång han gör något som påvisar detta. Det kan vara att han kommer fram till mej och försiktigt lyfter upp tröjan och smeker den på ett sätt som betyder tänk när det ligger en liten här inne. Eller häromdagen när han satt med sin telefon och tittade på Blocket efter barnvagnar. Kikade efter utbudet för framtidens bruk. Samtidigt som det högg till i hjärtat så blev åkte leendet upp och jag lutade mej mot honom och la fram mina önskningar på hur jag skulle vilja ha vår vagn.

Tänk den känslan när vi verkligen har befogenhet att leta på riktigt.

Djävulen på högra axeln skrattar åt mej och säger att jag kommer aldrig behöva bry mej om barnvagnsstorlekan med mera medans ängeln på den vänstra schhh:ar 
och säger barnet kommer, du ska få bli mamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar