onsdag 21 november 2012

Att njuta fullt resterande tid

Å så fränt att verkligen veta vad det är där inne. Tack för fina kommentarer hörrni! Att det är en lillebror som syskonen önskat sig och att nu kunna sätta ännu mer känslor till vad det är som komma ska. Det är skillnad på att inte veta och att veta. Lillebror.. älskade lillebror.
Vi har som sagt två namn och båda är väldigt fina och personliga. Det ena norskt och det andra blivande storasysters förslag. Båda känns helt rätt och det kanske blir så att båda kommer bli hans namn men bara det ena som tilltalsnamn? Det är ju hans båda två känns det som..
Det sägs ju att det kan kännas helt opassande när den väl tittar ut. Att det är en typisk .... istället. Ja det får tiden utvisa helt enkelt.

De här tio dagarna som pappan har i samband med förlossningen kommer vi, som det ser ut nu, lägga upp som halvdagar. Att F jobbar fram till 12 och är hemma resterande tid av dagen. Känns som en vettig plan för oss. Igår kom han hem med vår födelseplan som jag hade mailat över till honom. Han skrev ut den på jobbet eftersom vi inte har någon skrivare. Det börjar kännas så verkligt nu. Det närmar sig mer och mer.

Jag börjar bli lite tudelad i mina känslor. Dels vill jag såklart att dessa veckor ska gå fort så vi får träffa lillebror men samtidigt vill jag att det ska gå sakta så jag får njuta av resterande tid. Tid för mej själv och tid för att njuta av att känna bebisen i magen. Att njuta av min graviditet. Jag går hemma och småfiser om dagarna och det kan många gånger kännas drygt men oj så tacksamt att kunna ligga på soffan en bra stund och få känna den lille buffa och knöla sig där inne. Få uppleva och ta vara på detta. Om 8 veckor har vi en parvel hos oss. Kanske till och med 6 veckor. Eller 10. Det vet man aldrig. Men inom snar tid så har jag inte längre den möjligheten att få känna honom inuti mej. Jag kan bli lite vemodig när jag tänker den tanken. Okej, att få ha bebisen ute i vida världen kommer vara tusen gånger bättre.. he he.. men just det att vara gravid, det har varit en sån stor sorg för mej att jag kanske inte få uppleva det. Att få vara en av de andra. Att få känna mej kvinnlig. Normal. Som en riktig kvinna. Jag har alltid haft det svårare att hantera just graviditeten gentemot spädbarn. Det har varit en enorm skillnad. Att ha sett en gravid kvinna på stan har gett mej mer ångest än en kvinna med barnvagn.

Så dessa åtta veckor som återstår ska jag verkligen njuta och känna in, känna av och må gott. Jag ska lägga mej i badet ikväll och se bubblorna sparkas över magen. Lille lille vän där inne.. 

4 kommentarer:

  1. Åh vad jag önskar att jag kunde få fram den känslan av att vilja njuta av resterande tid... Jag vill bara ha ut henne! Nu helst! :)

    Det enda jag ska njuta av är att sova..... Huuuuur mycket jag vill ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det. Inget vidare med en massa krämpor!

      Ja precis, man får passa på att sova nu när man kan.. fast det är inget vidare egentligen eftersom man bökar runt i sängen om nätterna :) Men att ta en tupplur om dagarna kan vara lika gott det!

      Må fint! Kram

      Radera
  2. Åh vad jag njöt första graviditeten, vilken lycka att man får uppleva detta underverk. Lite svårare denna gång med diverse krämpor men nu när det börjar närma sig förlossningen så blir man lite kluven, kanske jag ska vara gravid för evigt ändå ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men lite så.. jag är helt övertygad om att jag kommer sakna magen och ATT VARA GRAVID sedan även att vi har vår lilla bebis hos oss..

      Det är något alldeles speciellt med att vara gravid.

      Radera