torsdag 15 november 2012

Första föreläsningen avklarad

- Jaha nu är ni väl kaffesugna va, säger den ena barnmorskan och jag tänker YES, det ska bli gött med lite fika!
- Vi kan säga 30 minuters paus och så ses vi här sedan, fortsatte hon.

Vad. Sa. Du?

Det var ett fattigt landsting. En ostfralla?

Jäjä, föreläsningen var okej, den gav väl inget nytt direkt, jag visste det mesta innan. Det kommer göra asballaont, det finns smärtlindring, jag kommer förmodligen be F fara och flyga och barnet kommer ut på ett eller annat sätt. Muffen kommer se ut som ett överkört vildsvin och jag blöder i ett par veckor. Ja jo.

Tre timmar, inkl halvtimmes paus, pågick det och jag hade skapligt ont i baken/svanken framåt slutet. Det var då inga preggovänliga stolar inte. Föreläsningen leddes utav min egna barnmorska och såklart satmaran som gjorde vårt RUL + det extra UL. Jag tror ho kände igen mej för hon tittade väldigt mycket på mej när hon pratade. Lite som att hon skulle häxkonsta över lite extra förlossningssmärta till mej som hämnd.. ha ha.

Det var det det. Nästa är om två veckor och handlar om amning och att bli förälder. Två veckor efter det är den sista och då ska vi gå båda två. Det är den föreläsningen som jag ser fram emot mest eftersom vi då får handfasta tips både F och jag. Han får en bredare bild av hur han kan hjälpa och stötta mej och jag vill lära mej hur jag själv kan påverka min situation genom att andas och slappna av rätt.

Förlossningsfilmen som visades var inte alls lika skrämmande som jag trodde att den skulle vara. Inget klabb och klet och heller inget Baloo-vrål. Den var fin och gav mej mest utav hela föreläsningen.


 Ett rejält mellanmål intagit, okej att blanda pepparkakor och 
banan var inte speciellt lyckat, men det gick ner. Nästan. 
Nu ska jag ut på stan en sväng. Jag ska på gardinjakt.

2 kommentarer:

  1. Hehe ja det mesta kände jag igen. Det gör ju överjordiskt ont, men jag blev aldrig irriterad på fredrik, muffen så helt ok ut (jag var tvungen att titta för den kändes som en blodig sprängd gås men det syntes nästan inget! Lite svullen i mellangården kanske) och har du tur slutar du blöda inom en vecka, sedan blev det bara en brun flytning ett tag. Så du kan ju hoppas att det inte blir för överjävligt :)

    SvaraRadera
  2. Hehe.. ja om man vågar se sig själv vill säga.. hua ;)
    En del blöder inte så länge medan en annan blöder ut halva Vättern.. hoppas att det hamnar på någon hanterbar nivå :)

    SvaraRadera