måndag 19 november 2012

Vecka 33 ( 32+0 )

Tjollahopp tjollahej så var det måndag igen. 32 + 0 idag och vad jag kan se i mina appar så har jag gått hela 80 % av graviditeten - galen känsla!
Jag har nu gått in i den åttonde månaden och har 55 dagar kvar till BF. Barnet är ca 43 cm långt och väger cirka gurka 2,2 kilo. Underhudsfettet fortsätter att lagras och den tjockar på sig. Fostervattenmängden ökar inte längre, det ligger på ca 1 liter och byts ut hela tiden. Barnet tränar "andningen" genom att andas fostervatten. Om bebisen är en pojke så vandrar nu testiklarna från bukhålan ner i pungen.

Vecka 32+0
Jag känner mej väldigt trött under delar av dagen. Helgen har varit makalös, helt seg. Behöver ta en vilopaus någon gång då och då. Tog en promenad igår på ett par kilometer och jag fick såklart ont bak i höger fog men det var ändå ruggigt skönt att röra på sig. Jag känner mej förvånansvärt rörlig och smidig även att jag har det lite növvligt att ta mej i och ur soffan och säng.
Vissa dagar är värre än andra men i det stora hela så känns foglossningen bättre. Skönt!
Jag fortsätter att smörja magen varje morgon och kväll. Det har hittills klarat sig från bristningar och jag hoppas innerligt att det ska få hålla sig så. Navelontet kom tillbaka igår med dunder och brak. Det gjorde riktigt ont framåt kvällen och vid sammandragningarna fick jag stanna upp med det jag gjorde för att försöka slappna av och faktiskt andas igenom dem. Ont, ont. Jag blev orolig igen och ringde till förlossningen för att höra mej för angående detta. Även att jag kände mej löjlig så ville jag få lite lugnande besked. Fick prata med en barnmorska som inte tyckte det var något att hänga upp sig på, hon sa att det kan inte ha med bebisen att göra utan bara magmusklerna och dess försvagade område runt naveln. Jag kände att hon tyckte jag var löjlig. Allt hon sa var: Det är heeeeelt normaaaalt. Fasen jag börjar tro att det står i deras läroböcker!

Idag är det dags för tillväxtultraljud. Ska bli riktigt spännande att se hur moderkakan ligger och hur stor bebisen är. När jag var inne på förlossningen för en månad sedan just för det onda området kunde de se att moderkakan låg ända opp till livmoderns övre kant så det tyder ju på att den sitter på ett väldigt mycket bättre ställe gentemot vad den satt på tidigare. Bra, bra.

Efter ultraljudet ska jag åka och hämta bonussonen på fritids för att han ska få vara med hos barnmorskan. Han ville gärna följa med dit så det får han såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar