måndag 19 november 2012

TUL och vi vet ÄNTLIGEN vad det är!!

Ultraljudet gick jättebra. Dock lite besvärande att ligga på rygg eftersom jag blev yr och mådde illa. Fick vända på mej i omgångar och sedan försöka ligga på rygg en stund så barnmorskan kunde mäta huvud, mage och lårben i etapper. Blev servad med vatten av mannen. Bäst han vänjer sig.. :)
Till att börja med så är moderkakan uppe vid naveln och alltså inte alls farligt lågt ner som tidigare. Bra. Normalt mycket fostervatten finns och bebisar i den här veckan förväntas väga någonstans runt 1900 gram men vår lille vän ligger runt 1700 så lite under medel. De - 17% som det var tidigare ligger nu på - 10% så det var ju bra. Vi fick veta att det är helt okej och att inga fler ultraljud planeras att göra men om min barnmorska märker att magen stannar av i växten så kan man behöva kolla upp det i så fall.

Vi frågade om hon kunde se vad det är för något och det gjorde hon så gärna. Det är som jag har trott och känt på mej hela tiden - en liten pojke! Älskade lillebror! <3 Det blir med andra ord en liten T eller en lite E. Får se vad som passar när han tittar ut.

Barnmorskebesöket gick också bra. Jag hade med mej ena bonusbarnet som tyckte det var roligt att vara med och se. Han tyckte hjärtljuden lät som ett tåg. Jag berättade innan för honom att det blir en pojke och han berättade det för alla där att han får en lillebror. Stolt brorsa!

Idag som 32+0:are ser värdena ut såhär:
Sf: 31
Vikt: 75,6 kg. Jag har gått NER 0,5 kilo men det beror med all säkerhet på magsjukan och att jag inte redigt kan äta lika mycket som tidigare.
Hb: 111. Bra! Jag ska fortfarande ta dem varje dag men det känns bra att tablettplågeriet har gett effekt.
P-glukos: 4,3
Blodtryck: 120/70
Hjärtljud: 142

Huvudet ligger numera neråt och det har jag också misstänkt. Dels så känns sparkarna som tydligast i övre kant till vänster om naveln. Hon kunde känna huvudet och det är rörligt. Men jag kände faktiskt när han vände på sig för någon vecka sedan. Jag satt i telefon med bonusbarnens mamma när jag kände hur hela magen ändrades och jag skrek typ rakt ut i luren att nu jäklar vänder han på sig!! Hon skrattade och sa att det känns verkligen speciellt! OJA!

Kärlek! 

Uppdatering:
Kom på en sak förresten. Jag hade genomslag på ketoner i urinprovet och barnmorskan frågade om jag dricker dåligt men det tycker jag inte att jag gör. När jag kom hem googlade (såklart) och läste att det kan ge utslag i urinen om kroppen går i svält. Ja jo nog för att jag "svalt" under magsjukeperioden.. Jag är medveten om att jag äter mindre än vad jag gjorde innan, jag blir väldigt fort mätt och mår illa. En måltid kan bestå av en potatis och en halv lax. P.R.O.P.P.M.Ä.T.T 
Jag småäter däremot mellanmål då och då.. jag vet inte vad jag kan göra mer?  

7 kommentarer:

  1. Låter som om du haft en fantastisk dag! Grattis till gossen, kul att ni fick se tillslut :)

    SvaraRadera
  2. Mysigt :) Grattis till lillkillen!!

    SvaraRadera
  3. Men åh, vad mysigt men en liten prins! :)

    SvaraRadera
  4. Åh va roligt! :-D kul att ni äntligen fick se vad det blir! :-D

    SvaraRadera
  5. Ketoner i urinen då tänker jag mer på gamlingar som ätit dåligt under en längre tid pga sjukdom och ålder och så, och det blir som en form av svält. Om du dricker bra så är väl det enda du kan göra att äta oftare. Det är rätt svårt att få i sig mat tycker jag, det blir ju fullt direkt. Ät nått lättsamt som frukt och bär ofta. Min favvo är hallon med vispad grädde :) Ja och så okokta makaroner men det är ju bara jag det ;)

    SvaraRadera
  6. Dessa jäkla okokta makaroner ;)
    Ja visst är det drickabrist-tanke man får också. Jag försöker att dricka och äta något mellan målen men det är inte alltid suget finns.
    Skillnad från vissa veckor när jag åt som en häst när som helst.. :)

    Tack allihopa! Ja riktigt kul att nu verkligen få reda på det! Lille killen <3

    SvaraRadera
  7. Kul att få veta vad det är för liten krabat i magen :) Vi blir killmammor både du o jag...

    SvaraRadera