onsdag 17 april 2013

Hjälpsam makkapär

Tvättmaskin i kåken är guld värd, jag vet inte hur unket det skulle stinkit, stunkit, stankit... LUKTAT i kåken då Truls hade kräkfester dygnet runt. Nu är det mest överpösta blöjor som är boven! Tvättstugan som finns på området används som regel mest eftersom man med så många makkapärer får 4 maskiner tvätt rent och torrt på under 2 timmar. Tummen upp!
Men det har blivit lite knöligare på senare tid. Truls. Oftast är det två stora plastväskor i IKEAkasse-storlek ungefär och så en pöse med tvättmedel och annat krams, Vanish bland annat. Vad vore killbyxor utan Vanish?! Å så problemet, ska jag stoppa ner barnet i bärselen eller lägga honom i vagnen? Hur som hur så blir det ganska bökigt och sitter han i selen så är jag likförbannat låst till bara en arm eftersom jag måste hålla i selen när jag böjer mej, antingen är det ingen värsting-sele eller så är det så dem är.. jag inte veta.

Tvättstuga kl. 10-13 idag.
Barnet vakande lagom till 10 så han ammades innan jag packade ner honom i vagnen, dötjurig för att man måste ha mössa på sig, knöla inunder den ena stora tvättkassen under vagnen, bärandes på den andra och så tvättmedelspåsen lite lätt balanserande på två fingrar, ut genom grinden på framsidan, fastnar med ena kasshandtaget vilket gör att jag tappar den och får liksom börja om. Kommer bort till tvättstugan och låser opp ytterdörren med en sån där liten plastplopp som man håller mot en annan plopp. Dörren går upp, jag lirkar in vagn samtidigt som jag ska få med mej kassarna i dörrhölet. Och helst också mej själv. Kommer in i entrén som är lagom lång för att ha en vagn mellan ytterdörren och tvättstugedörren. Låser även opp den dörren med ploppen och får återigen lirka med hela tåget innan jag låter dörren gå i lås bakom mej. PANG. Barnet som möjligtvis hade lugnat ner sig blir rädd och lägger återigen opp ett illvrål.
Hur som hur så gör jag det jag ska och går ut från tvättstugan med pulsen i 220 och swätt här och var.
Min mardröm är att jag på något sätt i mitt virriga och flummiga tillstånd ska lämna kvar en påse eller jacka med nycklarna i och sedan slå igen dörren med Truls och nycklarna på ena sidan och jag på andra..

En aning klia-sig-i-hårbotten-situation på det.

Nästa gång jag ska tillbaka för att ladda torktumlarna sover barnet. Naket. Han är ju kaminen själv.
Jaha.. hur gör djur?! Försöka klä på honom en långärmad body och mössa utan att lyckas väcka honom? Ett skämt. Iväg med vagn och barn igen. Slänger över tvätten som går på en sekund och sedan tillbaka igen. Barnet är argt över mössan men ännu mer förbannad för att ha blivit väckt. Var ju mitt i en bröstdröm faktiskt!!

40 minuter senare är tvätten torr. Jag står vid vagnen och ser på mitt sovande barn. Ska jag. Ska jag inte.

Jag beslutar mej för att springa så fort jag kan till tvättstugan utan barnet. Hur man nu definierar "snabbt" i ett par på tok för stora pissetofflor.. In, moffa ner all tvätt i tvättkassarna, städa bort allt ludd i tumlarna för att undvika ett mordhot och sedan i räserfart galoppera tillbaka, tappar dock ena toffeln halvvägs, hoppar fram ett par steg på ett ben innan jag får stopp på min fart, går tillbaka och möter en granne.. tjena tjena.. fortsätter och kommer in genom dörren med andan en halvmeter bakom mej. Barnet sover lika fridfullt som innan. Det hela tog 2 minuter. Max. Men jag känner mej som en skit.

Lösningen stavas babyvakt.

Jag vet. Tanken fanns redan innan han föddes och vi fick pengar till en sådan av mormor och Tommy men sedan har min tumme fastnat i röven. Tills igår då jag fick ur den och beställde en och dra mej baklänges, idag kom den! Swisch sa det i leveransen! Skönt att kunna ha den till hjälp vid tvättstugesdagar + att kunna ha honom sovandes utomhus utan att behöva skena och glutta i dörren varannan minut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar