onsdag 8 augusti 2012

En del av slemproppen lossnade igår

Å vad arg man blir på sig själv!!

Igår jobbade jag kvällspass och skulle hjälpa en dam till sängen, men först skulle jag ta henne på toaletten och ställde henne vid handfatet så hon kunde stå upp medan jag skulle byta stol. Damen är dement och fick för sig att sätta sig ner innan jag hade hunnit klart med det jag skulle göra. I ren reflex utan att jag hann tänka lyfter jag upp henne för att undvika att hon ska falla till golvet och göra sig illa. Hon blir arg och ska verkligen sätta sig ner och eftersom jag inte hunnit byta stol var jag helt enkelt tvungen att återigen lyfta upp henne till någorlunda stående position innan jag kunde få till toastolen bakom henne ( movilett - en flyttbar stol som man ställer över toalettstolen ).

Fan! Fan också!

Så jäkla arg jag blir på mej själv. Jag hann inte tänka på vad jag gjorde utan det gick på reflex, vilket såklart är bra - hon skadade sig inte! Men jag då? Jag blev jätterädd och började gråta. Ringde till F som lugnade mej. Det var säkert ingen fara.

Efter en halvtimme tyckte jag att det spände mer i magen. När jag sedan gick på toaletten upptäckte jag något som jag antar var slemproppen! Vad fan betyder det här nu då?! Har allt släppt och kommer en förtidig förlossning komma igång nu!

Jag ringde till KK jour men blev hänvisad till förlossningen. Barnmorskan lugnade mej och sa att lyftet är det säkert ingen fara med. När jag förklarade vad som jag trodde var slemproppen så höll hon med, det var nog delar av den som kommit ut. Hon frågade lite om jag blödde eller om det sipprade vatten men det gjorde det inte. Jag fick veta att det är ingen fara att det har släppt en bit av slemproppen, det kan hända utan förlossningen kommer igång.
Hon var förstående och lugnade mej som hade rätt mycket rädsla på rösten. Hon kunde inte säga att mitt lyft och slemproppen hade något samband. Men jag blir ju så jäkla rädd!

Ja, en ska vara med om en del tydligen..

5 kommentarer:

  1. Hej. Jag jobbar oxå med gamla. De låter hemskt att säga, men hur de än är så kan du skada dig själv om man försöker hjälpa. Hemskt att säga låt dom sätta sig på golvet, men de är ju dom eller än själv som kan ta störst skada. Och just nu är vi båda en liten i magen att tänka på oxå. Hoppas de ordnar upp sig för dig !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja visst är det dumt, men det gick i ren reflex. Jag har mer och mer insett att jag måste be om hjälp nu, jag kan inte leka duktiga flickan som rer ut det själv. Bättre att vara två och göra vissa moment än att skada mej eller bebisen! Jag skulle inte förlåta mej själv om den blev skadad p.g.a något som jag gjort.

      Riktigt dumt!

      Kul att ni har bebis på gång! Grattis till er!

      Radera
  2. Men återbildar slemproppen sig eller hur funkar det då :0 Annars känns det ju osäkert, kanske man inte ska styrketräna så hårt... Och möblera om så mycket om det kan påverka slemproppen! Jag är nämligen expert på att kånka runt på saker när jag boar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt ingen aning Hannah. Men det borde den väl göra tycker man. Barnmorskan var inte orolig över det utan menade att det kan trilla ur delar av den utan att det är någon fara.
      Men jag fick ju kalla kårar längst med ryggraden eftersom det är förknippat med att förlossningen är på gång.

      Jag känner mej inte orolig nu när hon sa att det var under kontroll. Hon sa att det är ingen fara att lyfta man är inte sjuk som gravid, bebisen ligger så väl skyddad där inne så det ska inte ta skada av det. Sedan kan det vara andra faktorer som spelar in, jag har fått störtblödning en gång så då får man tänka sig för lite. Min man är ofta med när jag handlar mat och bär allt t ex.

      Radera
  3. Ja det är nog klokt att ta det så lugnt som möjligt om man kan. Jag blev skiträdd häromdagen för jag bar en väldigt tung bänkskiva och tappade den, missade magen men har stora blåmärken på låret för jag satte automatiskt fram benet. Det gjorde ont men jag blev mest rädd. Mitt fel eftersom jag aldrig har tålamod att vänta på maken så han går hjälpa mig! Men nu lärde jag mig en läxa !!!

    SvaraRadera