tisdag 4 september 2012

Vecka 22 ( 21+1 )

Fick höra häromdagen att jag har en liten mage för att ha kommit halvvägs. Ja jo kanske stämmer, jag har ingen aning. 21 fulla veckor igår, glömde att ta bild men bilden nertill togs ju i helgen så den får ses som färsk. Barnmorskorna som gjorde ultraljudet igår sa att jag har en bakåtlutad livmoder, att den ligger mer inåt kroppen mot ryggen. Just den infon känner jag igen, jag har hört det på tidigare gynundersökningar. När jag googlar på det så finns det åsikter om att magen blir lite mindre eftersom man bär barnet mer inåt kroppen. Jag har ingen aning, jag bara hänger med. Vidare kunde jag läsa att man känner mer sparkar inuti än utanpå, vilket kanske kan vara en förklaring till att när F lägger sin hand på magen och jag känner sparkarna så har han inte kunnat känna dem. Låter faktiskt ganska logiskt just med bakåtlutad livmoder. 

Hur som helst så kvittar det mej helt om magen blir lite mindre eller om den får en stor form, bara bebisen får plats och mår bra där inne så är jag glad!


 

Nu börjar den ju faktiskt att ta en mer rundare form. 
Vänster, 15 veckor. Höger, 21 veckor.
Ser man det såhär så har det hänt mycket på 6 veckor.

5 kommentarer:

  1. Och jag får hela tiden frågan om jag VERKLIGEN är säker på att jag bara är i v. 21... Så ja, man undrar hur folk vet hur den exakt lagom-magen ska se ut ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis..hur ser den optimala magen ut ;)

      Så olika det kan vara..

      Radera
  2. Jag får också höra att jag har liten mage. Men jag är glad för det. Jag hoppas att jag inte blir så stor. Varken min mamma eller mina systrar har haft jättestora magar. :-)

    Tycker din ser jättefin ut!

    SvaraRadera
  3. Ibland blir man galen på folk. På samma dag kan jag höra från olika personer: åh vilken liten mage! Eller åh vad stor mage du har! Bestäm er tack! Så det ligger nog i betraktarens öga, och jag tror din mage är alldeles lagom för dig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha.. båda varianterna på samma dag - det är ju klockrent! En alldeles perfekt mage med andra ord ;)

      Ja jag har lagt ner oron för att ha mindre eller större än andra, jag har min mage och därinne ligger vår bebis och mår bra.. vad andra tycker ska jag nu skita i! :)

      Radera