onsdag 19 december 2012

Barnmorskebesök och vattengymnastik

Barnmorskebesöket gick bra idag. För det första så hade hon svar från urinodlingen vilket var ua. Bra besked. Vi gick igenom min födelseplan och hon tyckte att den var bra, kortfattad och innehållsrik. Så här lyder den förresten..

FÖDELSEPLAN:

GENERELL INFORMATION
Detta är mitt första barn och F´s tredje. Vi vill att F ska få vara så delaktig som möjligt under hela förlossningen, ge honom gärna tips på hur han kan hjälpa mig under olika skeden. Om jag inte kan ta beslut själv eller kan ta in information så vill vi att ni tar det med F, han ger mig mycket trygghet. F känner sig obekväm i sjukhusmiljö därför önskar vi att ni tänker på det och är försiktiga vid “blodiga” situationer. 

SMÄRTLINDRING 
Jag har vad jag tror en låg smärttröskel och kan bli rädd och ledsen. Jag vill att ni berättar så mycket som möjligt för mig under tiden så jag är med på vad som händer och vad som kommer hända. Jag vill att ni innan behandling och undersökningar informerar om vad du/ni ska göra och varför. Jag vill gärna prova icke medicinska smärtlindringsmetoder så länge det går. Jag är positiv till akupunktur, massage, andning och avslappning, TENS och bad. När jag känner att det inte är effektivt längre vill jag gärna få lustgas och eventuellt epidural. 

FÖRLOSSNINGSSTÄLLNINGAR
Jag vill gärna befinna mig i ställningar som påverkar utdrivningen så mycket som möjligt. Det känns lite olustigt att önska olika ställningar nu utan jag ser gärna att ni erbjuder mig att prova lite olika. Ser ni att jag behöver ha hjälp med att slappna av och att andas rätt vill jag att ni hjälper mig med detta. Vi har gått andning- och avslappningskursen.

Jag är väldigt rädd inför själva krystandet och att spricka. I det läget vill jag ha mycket tydliga instruktioner och trygghet från dem som finns i rummet. Jag vill att barnmorskan arbetar så aktivt som möjligt för att undvika att jag spricker genom att hålla emot i mellangården eller vad det kan vara. Vill också att hon smörjer med olja. 

NÄR BEBISEN FÖTTS
Om inga komplikationer uppkommer vill vi att ni torkar av barnet så mycket det går ( tänk på F ) innan det läggs på mitt bröst. F vill klippa navelsträngen och sedan vill vi få en stund för oss själva tillsammans med vårt barn.

Vi hoppas att ni tillsammans med oss vill göra vårt barns födelse till ett positivt minne som vi aldrig glömmer.
M och F 


Tillsammans gjorde vi även en sammanfattning av min graviditet som hon ska lägga in i journalen. Hur jag har mått och vad som har hänt vid olika tillfällen, t ex blödningen i vecka 13 och att det berodde på att moderkakan låg långt ner, att jag har en PCO-diagnos med mera. 

Idag är jag i vecka 36+2:
Sf-måttet: 35
Vikten: 77,6 kg, totalt +11,1 kg.
Hb/glukos/urinprov togs ej.
Bldtr: 115/65
Huvudet fortfarande ruckbart.
Hjärtljud: 132

Efteråt var jag på årets sista vattengymnastik. Det var riktigt skönt och jag tog det lite lugnare denna gången. Förra gången blev jag väldigt yr och illamående. Det bästa är de sista 20 minuterna då vi ligger med flytkudde och "flytkorv" och lyssnar på en avslappningsskiva. Tyvärr är det samma varje gång så vi kan snart varenda mening som tanten säger men det är riktigt gott att ligga där tyngdlös med händerna på magen och känna lillebrors sparkar och buffar. 

6 kommentarer:

  1. Vilket bra förlossningsbrev! Jag måste börja med mitt snart, men tar mig inte för det. Låter så skönt med vattengympa. Haha. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja vattengymnastik är riktigt skönt och man känner sig inte alls lika klumpig och otymplig i vatten som på land :)

      Kram

      Radera
  2. Överallt där man läser vad man ska ha med står MVC journal och förlossningsbrev. Men jag har aldrig blivit tillfrågad om något av det, undrar om det bara är så på mitt sjukhus (Östersund)? Journalen antar jag dom har i datorn, och förlossningsbrev har jag inte haft med. Denna gång hann jag knappt ens säga vad jag önskade innan Vega tittade ut :) Det enda jag sa var att jag ville ha en superhet handduk mot rumpan, det var skönt sist, men så långt hann vi inte :) Jättebra skrivet i alla fall! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning om hur vanligt det är eller inte men jag vet att det existerar på olika ställen. Journal känns lite gammalmodigt ja eftersom de kan slå upp allt i datorn så det håller jag med dej om.
      Ja det är ju det som är grejen, att de kanske inte ens hinner ta itu med sakerna som står i brevet.. men jag antar att det inte är så för mej.. kommer säkert ta flera dagar innan lillparveln är ute :)
      Tack för dina ord. Kram!

      Radera
  3. Hej :-),

    Hur har eran Bm tagit ställning till din PCO?

    Vi har berättat våran oro för PCO men tror inte att hon äns skrev upp det då hennes svar var "det ska inte spela någon roll".

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Hon har inte gjort något extra under graviditeten utan det var bara något som hon skulle ha med i sin sammanfattning sa hon. Att jag har PCO och att jag lyckats bli gravid med hjälp av Pergotime och Ovitrellesprutan. Sen tror jag inte att det har någon som helst betydelse för vare sig graviditeten eller förlossningen. Man räknas ju som helt normal, om jag ska citera en barnmorska som jag pratade med. A men tack för att jag inte gjorde det innan då!

      Kram

      Radera