lördag 29 december 2012

En dag av aktivitet och vila

Att vakna och se en vagga stå bredvid mej kändes redigt gott i hjärtat. Jag la ut handen för att känna på känslan att ha den mot lillebror och smeka hans lilla huvud. Tänk att det kommer bli verklighet snart.

Idag har jag varit i farten fast ändå tagit det lugnt, jag har ju en tendens att räjsa iväg med allt möjligt och inser inte att det var för mycket förrän efteråt. Då det biter en i röwa så att säga. Det är lite som att jag omedvetet kör på mens det liksom fungerar. Till att börja med var vi på stan och kikade och jag hittade två amnings t-shirts, två pyjamasar i strl 56 och några bebisstrumpor. Det fanns inte jättemassa på H&M där jag har presentkort och tänkte passa på men det känns bra att spara lite cash på kortet till senare tillfälle. Även att man vill handla det mesta gulliga i strl 50 och 56 så är det smartare att vänta till knodden drar 62 och 68 eftersom de har de storlekarna en längre period. Men de är ju såååå gulliga de där småttekläderna!

Jag satt även ett bra tag framför datorn mitt på dan för att försöka klura ut kamerans olika delar och inställningar, jag visste innan att det skulle vara rena rama grekiskan men hjälp vad mycket finesser och olika termer det finns. Det ena ska samspela med det andra och ja..hjärnan är inte vad den borde vara under graviditeten och att sitta med en guide via en cd-skiva kan bara göra att man känner sig ännu mer korkad! :)

Eftermiddagen har dock gått åt till att ligga och vila och ta det lugnt och F har städat huset. Gott och välbehövligt. Ja båda två.
Jag har sålt vårt matsalsbord med 4 stolar som jag målade och skrapade i Shabby Chic-stil förra sommaren. En bra affär med tanke på vad vi gav för det i Second hand-butiken. Hade vi haft utrymme för möbelrenovering och förvarning så hade jag lätt satsat på den hobbyn!

Sikka grymma sammandragningar jag har fått förresten. Under den senaste veckan eller det kanske är längre när jag tänker efter så gör de ont. Jag går många gånger och håller upp magen för det trycker på sådant neråt. Det strålar i underlivet och ljumskarna och att kissa två droppar 20 gånger om dagen är vardag. Svanken gör så ont så ont och rörelserna som jag känner från honom gör att hela magen stramar åt och gör ont. För att inte tala om tröttheten och sömnlösheten. Inatt var det nog rekord på missade timmar. Somnade runt 23, vaknade vid 01:30 och kunde inte somna utan låg där och rullade tummarna till förbannelse. Kollade Facebook, Instagram, mail, Aftonbladet, olika bloggar med mera. Surade ihop när jag för fjärde gången gick in på dem och det fortfarande var gamla uppdateringar! Varför ska jag vara den enda vakna personen!? :)
Vid 04 började jag må illa av hunger och gick ner för att dricka mjölk och äta ett par mackor. Tände lite ljus och hade det rätt så mysigt där nere i köket. Runt 05-tiden somnade jag om och kunde sova ett par timmar. Det känns verkligen som att kroppen har fått en mat och sov-klocka. Att vakna gör mej ingenting men när jag ligger klarvaken så är det snäppet grisigare.

Det blir en tidig kväll ikväll. En timme kanske jag står ut i soffan, den är inte det minsta skön att sitta eller ligga i längre. Å fy fasen vad jag gnäller hörrni. Jag borde bara vara tyst och nöjd och sitta och le för jag har lyckats bli gravid. Jag ska bara hålla käften.
Nä. Ärligt talat hörrni - det gör jag inte. Jag håller inte käften för jag har som vem som helst lika mycket rätt att tycka att det kan vara surt, långtråkigt, jobbigt, segt och pest under en graviditet. Alla har rätt till sina känslor och upplevelser. Sedan om jag lyckades fyllepöka mej till en unge eller kämpade med hormonbehandlingar spelar ingen roll - kroppen är annorlunda och det är tungt och bökigt. Punkt.

2 kommentarer:

  1. Hihi fyllepöka, det låter som nått Ronny och Ragge sa på sin tid? Men snart snart har du er bebis och du kommer sova som en sten...tills bebisen bestämmer att det är dax att vakna :) Och har du tur har dina sammandragningar mjukar upp dig lite extra så du är startklar snart, ska vi bestämma att du föder nån gång nu i början av januari? Kanske redan den 1:à, låter det bra :D

    SvaraRadera
  2. Ja Ronny o Ragge, herregud deras filmer.. :)
    Man kan ju hoppas på att kroppen jobbar på nu under tiden som det gör ont i hela mellankroppspartiet. Att det liksom är värt att stå ut..

    1 januari.. :) Det tycker jag låter himla bra hörrödu! ;) Det klubbar vi på.

    Kram!

    SvaraRadera