onsdag 10 oktober 2012

SGI och KDI och fan o hans moster

Tre samtal från handläggaren på Försäkringskassan har jag fått idag och jag t r o r jag har blivit lite klokare. Med betoning på väldigt lite! Men hon har bara bedömt en del, mitt ärende är överskickat till en ny handläggare eftersom denna kvinna inte jobbar med gravidpenning/föräldrapenning. Men hon kunde räkna ut min årsinkomst vilken var väldigt krånglig med tanke på att jag har gått på vikariat under två år på 73 %, men har en 60 % fasttjänst i botten som trädde i kraft 1 oktober i år. Alltså gått ner i tjänsttid/årsinkomst. Hon sa vid första samtalet att jag kommer minska min årsinkomst men när jag ifrågasatte henne ang det så började hon prata om KDI, konsumentprisindex och att jag har säkrat min SGI eftersom jag var inskriven på arbetsförmedlingen då jag blev sjukskriven nu. Jag blev dock avskriven från AF när jag är blev sjukskriven men det hjälper mej ändå på traven. Eftersom jag var arbetssökande upp till 100 % på ett annat arbete innan jag fick 73 % viket och var inskriven på AF så säkrade jag min dåvarande SGI på 100 %.

Andas.

Nu när jag ligger på lägre procent + att jag också då räknas som arbetslös till 20 % så räknar det om i systemet och.. ja ungefär där slutade min hjärna att ta in mer krånglig information.

Hur eller hur så berättade hon min aktuella SGI och den kommer ligga högre än om jag inte hade säkrat den. TUR! Skönt, jag var rädd att det skulle göra situationen till ett sämre läge.
Nu har mitt ärende flyttats till en ny handläggare som sagt för att göra fortsatt utredning. Det blir nog bra bara det blir bra. Eller nåt..

Gaaahh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar